Stavanger katedralskole 200 år i 2024

Det hele startet på Kongsgård i 1824

Mange som har vokst opp, eller som har oppholdt seg i lengre tid i Stavanger, har et forhold til Kongsgård skole. Med sin beliggenhet i hjertet av byen, er skolen sammen med Domkirken, Kirkegaten, Valbergtårnet, Breiavannet og Aleksander Kielland noe som virkelig betyr noe for stavangerfolk flest.

Det har vært drevet skole i en eller annen form helt tilbake til 1200-tallet. Skolen er derfor med sin 700-årige tradisjon en levende kulturinstitusjon i Stavanger. Det var i 1824 at Kongsgård ble en offentlig skole slik vi kjenner den i dag. Stavanger katedralskole er skolens offisielle navn; et navn som skolen bærer med stolthet.

I dag består Stavanger katedralskole av to avdelinger; Kongsgård og Bjergsted. Sistnevnte er avdeling for musikk, dans og drama, og ble en del av skolen i 2011.  Hele skolen står samlet når vi nå feirer hva skolen har vært, er i dag og vil være framover for hele byen!

Hva skjer i jubileumsuka (uke 40) i 2024?