En viktig del av byens historie

Den første katedralskolen i Stavanger ble opprettet på midten av 1200-tallet, og holdt til i en liten steinbygning i skråningen nedenfor Domkirken. Bortsett fra beliggenheten, er det få likheter mellom denne og dagens Stavanger katedralskole.

Skolen har hatt flere navn som følge av skolehistorie og reformer, og skiftet sist navn i 1936. På folkemunne har navnet Kongsgård, etter navnet på bygningen, vært gjeldende siden etableringen i 1824. I dag er skoletilbudet lagt til to bygg som omtales som henholdvis Bjergsted og Kongsgård.

Det er skrevet flere bøker om skolen, og disse er tilgjengelige i digitalisert format via Nasjonalbiblioteket. Den femte og mest omfattende kom i forbindelse med skolens 175-årsjubileum i 1999: Kongsgård: Stavanger katedralskole 1924-1999 av Ole Kallelid og Kjetil Skjæveland. Videre er det utgitt en bok i forbindelse med skoleteaterets 125-årsjubileum: Iduns Julekomedie: ung teaterglede i 125 år / Jørgen Jørgensen.

Her kan du lese bøker som er gitt ut:

Bok  - Klikk for stort bildeKongsgård: Stavanger katedralskole 1924-1999