Ida fikk fast jobb, Herman hospiterte

Dachs Herman syntes det var stas å være med matmor og konsulent Ida Mikkelsen Vatne på jobb på KongsgårdTidligere lærling på Katedralskolen

Navn: Ida Mikkelsen Vatne.

Alder: 22.

Bosted: Orstad.

Yrke. Konsulent i administrasjonen på Stavanger katedralskole siden august 2019, to måneder etter at hun avla fagprøven i kontor- og administrasjonsfaget.

Bakgrunn: Vg1 på Jåtta vgs, linjen for salg, service og sikkerhet. Deretter et år på high school i Phoenix i Arizona. Så vg2 med salg, service og sikkerhet på Gand vgs, før to års læretid på Katedralskolen.

En liten kontorhospitant trenger å hvile mye Arbeidsmiljøet er kjempegodt, sier hun. Dårligere ble det ikke av en dachsvalp på kontoret.

Naturligvis er det en skandale at vi som anskaffer oss en hundevalp, nektes betalt mors- eller farspermisjon. Da Ida Mikkelsen Vatne fikk en liten, det vil si den strihårede dachsen Herman, fikk hun innvilget en ukes hjemmekontor etter nedkomsten, unnskyld ankomsten. Deretter holdt den vesle, småskjeggete fyren henne med selskap i en uke på kontoret.

-Mange kom og ville hilse på Herman, ikke minst de mange hundeeierne på skolen, forteller Ida.

Rett etter at fagprøven var bestått, fikk hun fast jobb. Hvorfor?

-Det har vel mye å gjøre med at jeg passer godt inn i arbeidsmiljøet.

-Kanskje du er flink også?

-Det skal jo ikke utelukkes.

Fagprøven hennes strakk seg over to arbeidsdager. I løpet av den tiden skrev hun en avhandling på over 20 sider som kom oppfylte tre kompetansemål, nemlig IKT-service, økonomi og service overfor kunder.

I læretiden ble hun godt fulgt opp, forteller Ida. Nå, som ferdig utdannet, har hun særlig ansvar for skolens arkiv og for regnskap. Men så kan det plutselig dukke opp andre oppgaver.

For eksempel i cruisesesongen, når turister stikker hodet inn i resepsjonen og spør: - Hva driver dere med her? Er dette et museum?

Da må Ida opplyse om at de gamle bygningene huser en tradisjonsrik skole. Enkelte vil da gjerne ha omvisning, og his det passer, viser Ida dem kanskje rektors kontor og Riddersalen, det staselige personalrommet.

-Det hender turister vil ta bilde av meg på Kongsgård, men jeg tilbyr meg heller å fotografere dem, sier Ida lattermildt.

Ikke bare turister, men også elever, må Ida hjelpe til rette. Tydelig forskjell ser hun på dem på Kongsgård og dem i Bjergsted.

-Kongsgård-elevene er litt stivere og ikke så lette å komme inn på, men så holder de fleste til i klasserom i et annet bygg. I Bjergsted vrimler elevene rundt oss, og rett som det er danser de foran resepsjonen. Det hender også at en elev begynner å synge midt i en setning, forteller Ida.