Kriger mot korona

Lærling John Christian Hop kriger mot korona, her bevæpnet med langkost     Lærling på Katedralskolen

Navn: John Christan Hop.

Alder: 25.

Bosted: Stavanger.

Yrke: Lærling på Stavanger katedralskole i faget overflatebehandling.

Bakgrunn: To år på bygg- og anleggslinjen på Bergeland videregående. Skal opp til fagprøven til sommeren, etter to års læretid.

Holde rent. Holde orden. Holde avstand. Det er det viktigste i lærling John Christan Hops hverdag.

Kall ham gjerne renholder, men overflatebehandling heter faget 25-åringen er lærling i. Nå når det dødelige viruset er over oss og under oss og hvem vet hvor, går John Christian Hop til motangrep. Hver dag.

Han kriger gjerne med kjemiske våpen: desinfeksjonsmidler av ymse slag. Dørhåndtak, lysbrytere, vannautomater, toaletter og vasker, steder der menneskehud og menneskeånde kan etterlate seg virus, får seg en dusj og en tørk.

- Nå om dagen blir det mye ekstra og nøyere renhold. I tillegg til å holde rent, ber jeg av og til elever om å holde orden og å holde avstand. Særlig etter jul, da skolen stengte delvis, har jeg sagt ifra. Så får vi se om det hjelper, sier John Christian.

Tro bare ikke at han er ei illsint vaktbikkje. Mannen har et apostelmildt smil, og det hender rett som det er at både elever og lærere sier takk for jobben han gjør. Lærlingen kvitterer med å si at skolen består av hyggelige folk.

-Jeg må lære mye forskjellig med tanke på fagprøven, der jeg skal behandle ulike flater og forklare hvorfor jeg gjør det akkurat sånn. I det daglige er det mange rutiner, men jeg liker rutiner, forsikrer lærlingen.

Når fagprøven er unnagjort, skal John Christian søke jobb. Men først bærer det til Australia, så sant viruset tillater det. Der skal han for første gang treffe kjæresten som han ble kjent med ved å spille Dungeons & Dragons på nettet.