Under panseret på pc'en

IKT-lærling Håkon Bru greier opp i elevers og læreres datadillLærling på Katedralskolen

Navn: Håkon Bru.

Alder: 18.

Bosted: Stavanger

Yrke: Lærling på Stavanger katedralskole i IKT-servicefag.

Bakgrunn: Vg1 på elektrofag på Randaberg vgs, vg2 på IKT-Servicefag på Gand vgs. Begynte på Katedralskolen i august 2020, skal opp til fagprøve sommeren 2022.

Prosjektoren virker ikke! Printeren virker ikke! Pc'en har fått hikke! Folk ringer, Håkon springer.

Det verste med jobben er periodene da det skjer lite, røper IKT-lærling Håkon Bru. Det er de glad for, de mange som river seg i håret eller river av seg skjegget før de roper eller ringer etter datastøtte.

Og da kommer en sindig kar som virker beroligende på psyken og helbredende på syken i datautstyret.

-Det er alltid kjekt å møte nye folk, dessuten å holde på med det som interesserer meg, synes Håkon.

Men det er ikke bare elever og lærere i datanød han redder, i tillegg sjekker han datasystemer, oppgraderer og bytter utstyr og legger til rette for lettere bruk av det.

Helt i begynnelsen var det vanskelig å jobbe i Bjergsted, synes Håkon, for der er elevene nokså livlige av seg; de danser og synger konstant. Både de og lærerne der gjør mer ut av ting enn han var vant til, men ganske snart ble lærlingen fortrolig med denne stilen.

- Det passer meg fint å være lærling på Katedralskolen, det er helt perfekt.