2014-kullet fra Bjergsted: Hva ble det av dem?

Mann spiller kontrabass - Klikk for stort bildeAlexander Riris er en av dem som gikk videre med musikken etter tre år i Bjergsted. Sykepleier. Trompetist. Jurist. Sosionom. Sanger. Matematiker. Folk som gikk på musikk, dans eller drama, velger ymse yrkesveier.

Av en klasse på 30 er det om lag fem som utdanner seg videre innen kunstfaget sitt. Det er Kristin Storhaugs erfaring. Hun leder avdelingen for musikk, dans og drama på Stavanger katedralskole i Bjergsted og har 15 års erfaring fra disse linjene på videregående skoler.

- De som brenner så mye for musikk, dans eller drama at de ikke kan tenke seg noe annet, går videre på kunstens smale vei, forteller Kristin. Det er hennes inntrykk at noen flere fra musikklinjen enn fra dans og drama gjør dette, men så finnes det da også bedre arbeidsmuligheter for musikere.

- Selv om de langt fleste av våre elever ikke utdanner seg videre innen kunst, har de med seg erfaringer og ferdigheter som er verdifulle i andre utdanninger og yrker. De har blant annet lært seg å samarbeide, å opptre foran publikum og å “tenke utenfor boksen”. Alt dette vil bli etterspurt i fremtidens arbeidsliv, understreker avdelingsleder Kristin Storhaug.

Hva nå?

Vi har henvendt oss til elevene i de to klassene som gikk ut fra Bjergsted i 2014. Vi spurte om hva de gjorde etterpå og hva de sysler med nå. Her er de som svarte:

Klasse 3MDG:

Henriette Sunde

Portrett jente - Klikk for stort bilde 

 

 Linje: Dans.

Etterpå: Tok en bachelor i psykologi og rådgivning og holder nå på med bachelor nr. 2. Ferdig utdannet sosionom i juni 2020. Jobber på en barne- og ungdomsbolig ved siden av studiet.

Veivalget: Jeg ville beholde dansen som en hobby. Dessuten brenner jeg for å jobbe med og hjelpe andre mennesker!

Andrea Førland

Portrett jente - Klikk for stort bilde 

 

 

Linje: Dans

Etterpå: Studerte dans i et år ved Queensland University of Technology i Australia. Tok deretter en bachelor i Idrett på UiS. Jobbet deretter som idretts- og danselærer ved Wang Ung/Toppidrett. Er i tillegg konkurransetrener og danselærer i rytmisk gymnastikk, hvor jeg har fått mye bruk for det vi lærte i løpet av årene på danselinjen. Høsten 2019 begynte jeg på Naprapathögskolan i Stockholm, hvor jeg har 4 år fremfor meg.

Veivalget: - Etter å både ha danset selv og undervist andre i noen år, begynte jeg å interessere meg for de skader som ofte oppstår hos dansere og turnere. Å skaffe seg kunnskap nok til å kunne veilede om forebygging med riktig trening og behandling virket som en naturlig vei videre for meg. Jeg bestemte meg derfor for å ta fatt på naprapatutdanning, og jeg håper å kunne fordype meg i idrettsskader i estetiske idretter som dans og turn.

Isabelle Chloé Lid Rødder

Portrett jente - Klikk for stort bilde 

 

 Linje: Dans.

Etterpå: Begynte først som frisørlærling, men fant ut at det ikke var helt for henne. Jobbet som vakt i Sjøforsvaret i et år. Flyttet så til Oslo for å studere sykepleie, men tok en bachelor i arkeologi.  Jobber nå som servitør på restaurant i Stavanger. Prøver å finne veien videre. Kanskje blir det ny utdannelse eller videreføring av den hun har.

Veivalget: - Dans var for meg en hobby og ikke noe jeg ønsket å drive med for fullt. Etter vgs har jeg tatt noen danseklasser i fritiden og trives med det.

Stine Emilie Fossum

Portrett jente - Klikk for stort bilde 

 

 Linje: Dans.

Etterpå: Flyttet først til Oslo, der hun studerte enkeltfag på UIO. Så ble det tre års sykepleierutdanning på OsloMet. Jobber nå på gastrokirurgisk avdeling på Ullevål sykehus.

Veivalget: - Jeg lot være å gå videre dans, da jeg var hundre prosent klar over at jeg ikke var god nok til å lage en karriere av den. Dessuten ville jeg veldig gjerne jobbe utenlands uten å bli ruinert. Sykepleierutdannelsen lokket på flere måter, blant annet med stabil inntekt, muligheter til å jobbe utenlands og uendelig mange veier å gå når man har har denne utdannelsen i bunnen.

Sonja Frankal

Portrett jente - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Dans.

Etterpå: Har tatt en bachelor i utøvende musikk og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på UiS. Tar nå master i rettsvitenskap.

Veivalget: -Jeg ville ikke ødelegge den gleden jeg hadde i dansen ved å ved å gjøre den til jobben min. Dette var hovedgrunnen, om jeg husker rett.

Klasse 3MDF:

Jørgen Flåte

Portrett gutt - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Musikk med elgitar hovedinstrument.

Etterpå: Jobbet først i et år på lager. Begynte så på en bachelor i engelsk språk og litteratur. Sannsynligvis masterstudier fra høsten av. Arbeider nå som nattevakt på hotell.

Veivalget: - Jeg så ikke for meg noe stort utbytte av å ha en form for høyere utdanning i musikk. I fritiden driver jeg fortsatt med musikk, men er ikke så seriøs med det nå som jeg en gang var. At jeg tok MDD på videregående, angrer jeg ikke på. Jeg fikk mange ekstraordinære opplevelser og erfaringer som jeg ellers hadde gått glipp av.

Magnus Gibbs

Portrett gutt - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Musikk med klassisk sang hovedinstrument.

Etterpå: Gikk først et år på Toneheim Folkehøgskole. Begynte deretter på bachelor i fagstudium i musikk med klassisk sang som hovedinstrument på Universitetet i Tromsø. Er dette året på utveksling og studerer Musica da Camera (kammermusikk med sang som hovedinstrument) ved Istituto Superiore di Studi Musicali "Giulio Briccialdi" i Terni, Italia.

Veivalget: Musikk har for meg alltid vært en lidenskap. Dyktige lærere i Bjergsted og særlig oppmuntrende ord fra hovedinstrumentlærerne Ådne Sæverud og Jorunn Lovise Husan fikk meg til å satse på sangen. Som tilhører har musikk gitt meg mange fantastiske opplevelser. Da jeg for første gang så La Boheme ved The Royal Opera House i London, felte jeg noen tårer da Mimi døde.
For meg springer studiene ut fra et ønske om å kunne gi tilbake, å gi publikum den samme, gode opplevelsen jeg har fått ved å dele gleden, sorgen, kjærligheten og alle andre følelser man finner i musikken.

Adrian Barstad Andresen

Portrett gutt - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Musikk med trompet hovedinstrument (klassisk og jazz/rytmisk).

Etterpå: Var først et år i Hans Majestet Kongens Gardes Musikkorps (førstetrompetist i Hovedkorpset). Så et års musikkvitenskap-studier på Universitetet i Oslo. Begynte deretter på bachelor-graden på Norges Musikkhøgskole. Studerer nå på fjerde året jazztrompet med musikkpedagogikk og er i øyeblikket på utveksling ved Jazz-Institut Berlin (Universität der Künste). Frilanser utenom studiene og spiller konserter, komponerer, arrangerer og underviser.

Veivalget: - Musikk er en stor lidenskap for meg og noe jeg virkelig vil jobbe med. Bjergsted-årene var med på å forme mye av det jeg nå driver med og viste meg mulighetene man har i musikkverdenen og de kunstformer som følger med. Jeg kan på det sterkeste anbefale musikk-, dans- og drama-programmet!

Daniel Førland Holmen

Portrett gutt - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Musikk, med hovedinstrument gitar.

Etterpå: Et år som servicemedarbeider før studier i matematikk og fysikk. Er nå på andre og siste året på master i matematikk.

Veivalget: - Interesse for andre ting og bedre jobbmuligheter utenfor musikken ble avgjørende for meg.

Alexander Riris

Portrett gutt - Klikk for stort bilde 

 

Linje: Musikk, med bass som hovedinstrument. Først elbass, senere kontrabass.

Etterpå: Først jazzlinja på Sund folkehøgskole, deretter en bachelor i utøvende musikk ved NTNU (jazzlinja). Er nå frilanser og spiller så å si bare kontrabass. Med i flere band, har jobbet i teater, er konsertarrangør og tar musikkrelaterte småjobber. Studerer dessuten noen enkeltemner på NTNU. Har deltidsstilling ved siden av.

Veivalget: - Etter videregående hadde jeg lyst til å jobbe med musikk.

 

Her kan du lese om danserne Oda og Helene, og deres vei etter videregående:

https://www.stavanger-katedralskole.vgs.no/aktuelt/de-danset-sammen-i-bjergsted-og-pa-ballethogskolen-sa-hoppet-den-ene-av.93839.aspx

Til toppen