... And all that jazz!

Foto: Tormod Rossavik Design: Dag Svihus

  Stavanger katedralskole og Vg3-elevene på Musikk, dans og drama har i kveld premiere på årets musikal: Chicago! En musikal fylt av mord, begjær, ego og falskhet. Og: Du kan fremdeles sikre deg billetter!

Chicago, satt til byen med samme navn i de glade 20-årene og basert på ekte hendelser, følger nattklubbstjernene Roxie Hart og Velma Kelly som begge havner bak murene og finner ut at forbrytelser lønner seg. Heldigvis finnes det en kjekk advokat, Billy Flynn, som tar i bruk både glitter og trylleri for å få Roxie frikjent. 

 

Marlin Dahl Larsen og Vera Ottesen på sminkerommet. Scenesminke er ikke akkurat hverdagssminke, får vi høre.

 Det føles nesten som litt glitter og trylleri også for avgangselevene som siden skoleårets start har jobbet frem mot musikalen torsdag 17. februar. Dramaelev Iris Aida Berg Iding ser frem til å stå på scenen foran et stort publikum. Frem til nylig var det ikke sikkert at det verken kunne eller skulle bli slik. 

Iris Aida Berg Iding har testet mye tørt i det siste, men er nå klar for siste finpuss.

 

 

- Det har ikke føltes helt ekte før nå. Korona har vært som en mørk sky. Frykten har vært å få korona og ikke kunne være med, forteller hun.

Som kjent har kulturlivet åpnet helt opp og med det, er det flere billetter tilgjengelig. 

Trening, trening, trening

Dagen før dagen er det det regissør Heidi Kristiansen betegner som den såreste scenen som øves ekstra på. Her skal alt klaffe med både skuespillernes bevegelser og reaksjoner, lyd, lys - og musikk. 

- Akkurat dette må vi øve på mange ganger, det handler også om sikkerhet, sier Heidi før de gjør enda en gjennomkjøring for å teste "bouncen" i tauet i scenen.

- Det har vært my tørrtrening i de periodene vi ikke har kunnet øve sammen, forteller Iris.

 

Produsent Heidi Kristiansen er opptatt av både det scenetekniske og sikkerheten i en av de tøffeste scenene.

 Akkurat nå er det skyggeteater som er i fokus i denne scenen. Vi har jo ikke visst hvordan det blir med lys på, så da er det å terpe på hvor mye profil vi skal stå i, om vi skal vri overkroppen litt mer, og så videre, fortsetter hun før hun fortsetter til speilet for å få på scenesminken.

 

Foran speilet det er ikke lett å se hvem som er musikkelev, hvem som er danseelev og hvem som skal gjøre hva i de åtte forestillingene som står for tur. Elevene må ha kontroll på flere roller, flere kostymer og mange sceneskift. 

Det er ikke bare mange kostymer å holde orden på...

 

 

Lone Helene Kristiansen og Lena Elisa Østbø er klare for lunsj, for her handler det om å spise mens en kan. Som danseelever er de med i mange fellesnumre, og de får god bruk for både danseteknikk og mer dramatiske uttrykk, særlig i rettssaken som er en del av historien om Roxie.

Det individuelle arbeidet skal bli felles

- Vi bruker alt vi har lært gjennom årene på Bjergsted! Det handler om å bruke både kroppen og ansiktet for å gi liv til historien. Vi har jobbet individuelt hjemme for å sette det sammen når vi kommer på skolen. Her må alt være på plass. Timingen er superviktig. Det er det vi øver på nå, forklarer Lena.

Å jobbe alene under korona er ikke det samme som å være sammen, forteller Lone Helene Kristiansen og Lena Elisa Østbø.

 

Denne uken har det gått mye tid til nettopp timing og det å få alt til å klaffe. Terping, terping, terping, kan en trygt si. «Musikaluken», som det kalles er slitsom, men helt nødvendig.  

- Intensiteten i uken er bra, forklarer Lone.

En av de som har siste finpuss, er Ådne Klæboe Rossavik. Bak scenen står han med kostymeansvarlig Tanja Huglen. Hun forteller om at det er hektisk når en og samme person skal gå fra journalist til baby til mann med dress til husmor. En elev har gjerne 5-7 ulike roller med dertilhørende kostymer. Det er om lag 250 ulike antrekk til kullets 60 elever! 

 

Ådne Klæboe Rossavik tester ut deler av et kostyme.

 Selv om det blir spektakulære fellesnumre og mange kostymeskift, live band og alt som hører til, er det også mye som hører en forestilling av dette kalibret til. Emma Kristina Kolnes står for mye av PR og markedsføring og vil berømme det arbeidet som ikke er det mest iøyenfallende.  

 

- Også bak scenen er det produksjonsgrupper som er viktige. Blant annet har vi grupper for rekvisitt, kostyme, scenografi - og markedsføring. Vi bruker sosiale medier som Instagram og Facebook mye, forteller hun. 

Og billetene?

Ja, det er billetter igjen - og vi håper vi ser deg! 

 

Spilleperiode: 17-24. februar og billetter fås på https://www.linticket.no/page/no/20/880.