Auf die Plätze, fertig, los!

Gruppebilde elever - Klikk for stort bildeDe valgte tysk i Vg3. Fra venstre foran Tobias Gjedrem Furholt, Emma Raad Kleppe, Erica Cheng, Carlos Hebbinghaus (liggende), Sunniva Carlsen og Andreas Egebakken. Bakre rekke: fra venstre Magnus Tveterås Mydland, Veronica Sofie Vatne, Sander Olsen Lund, Vegard Torgersen Bråtveit, Mina Olsen, Jonas Modle Hollund og Tonje Aurdal Åsheim. Disse elevene er klar til å konkurrere i tysk, fremmedspråket de har valgt i Vg3.

- Elevene må slutte å undervurdere seg selv. Det må gå an å si at en er flink i fremmedspråk, sier lektor Anne Reiher. Hun er Katedralskolens førstedame i tyskundervisning, og ivrer for at skolens elever som lærer dette språket, spansk eller fransk skal delta i en skandinavisk språkkonkurranse.

80 spørsmål

I uke 5 går fremmedspråkelever løs på 80 spørsmål på nettet, der det gjelder å vise at man har kulturkunnskap om landene der språket snakkes, at ordforrådet og grammatikken er i orden og at man behersker situasjonsbasert kommunikasjon. De beste elevene går til landsfinalen, der det i tillegg til emnene ovenfor kommer inn lytteforståelse.

Konkurransen heter iLcompetition og arrangeres av det svenske firmaet Mundolingue i samarbeid med en rekke kommersielle og ikke-kommersielle partnere. Å oppmuntre til videre språkstudier er hensikten med tevlingen. På Katedralskolen deltar alle som har tysk, dessuten en del fransk- og spanskelever.

Schleusentor

- Was ist ein Schleusentor? Tysklærer Anne Reiher kaster spørsmålet ut i klasserommet med 12 elever som har valgt tysk i Vg3.

- Sluseport, akkurat.

Her finpusses formen til språkkonkurransen, men mye viktigere er det at elevene i andre sammenhenger blir langt stødigere i å bruke språket de hadde i de to første årene på videregående. Dessuten gir dette programfaget (valgfaget) i Vg3 et ekstra studiepoeng når man søker høyere utdanning.

Jonas Molde Hollund forteller at han skal studere statsvitenskap etter skolen, og da passer det mye bedre å ta tysk enn f. eks. biologi som valgfag.

Noen pulter lenger fram sier Sunniva Carlsen at tysk i Vg3 byr på så mye mer enn grammatikkundervisning: Kunnskap om kultur og politikk i de tyskspråklige landene setter hun pris på å få.

Tonje Aurdal Åsheim understreker at nivået i tysk III er høyere enn i de to foregående årene, men at undervisningen foregår i et passe tempo, og at man slipper de store innleveringene man har i andre fag.

Also: Die Schüler empfehlen ein drittes Jahr mit Deutsch.