Breddeidrett ble høydeidrett

Lærer Live Fagerli har mistet bakkekontakten, noe (f.v.) Dina, Erle og Vilde legger merke til. -Eg kommer til å pissa på meg, sa jenta da hun så opp i taket.

Mer enn 20 meter over gulvet henger et digert nett. Opp dit skal jenta og hennes skolekamerater klatre. Så skal de hoppe og danse i maskene som angivelig er sterke. De skal tåle en elefant. Snabelaktig.

Max-Ruben sikrer Leni på vei til toppen av den over 20 meter høye klatreveggen. Air by Bolder, et ferskt aktivitetssenter på Forus der tyngdekraften kiler i magen og høydeskrekken spøker i bakhodet. Hit kommer breddeidrett-gruppa fra Katedralskolen for å klatre og klyve, hoppe og danse.

Thorarinn har funnet flyten i nettingsklia. Oppvarmingen skjer nede på Moder jord. Byks mot ei skrå plate, med tilløp, sveve gjennom lufta og klore seg fast. Greit.

Siden ble det klatring i nettingleiderne opp til hoppenettene, det høyeste oppunder taket, der det var laaangt ned til gulvet. Salto, kråke, kollbøtte, lande på rumpa, lande på magen, lande på kroppsdeler man ikke ante fantes.

Breddeidrett er et programfag, på Katedralskolen, med lærerne Live Fagerli og Rolv Erik Aarrestad. I dag er det høydeidrett, men ellers dyrker man bredden i idretten. Fotball, volleyball, padling, frisbee, roing, golf, tur med soving i hengekøye. Fire skoletimer i uken, noen ganger mer.

Breddeidrettsglede: Wilde  - I dette faget er vi ute etter gleden ved å bevege seg i et stort spenn av aktiviteter, forteller lærer Live Fagerli. Glad i å bevege seg er hun selv, for damen hopper og spretter rundt med et mindreårig smil om munnen, hvis hun da ikke vokter sikkerheten til elevene under mer vågale krumspring.

Og se bare på kollega Rolv Erik Aarrestad der kan kommer skumpende og humpende ned i ei lang nettingstrømpe, den ligner ei åleruse, men Rolv Erik er ikke så sleip som ålen, og mye blidere, han gliser og har nok fått kontakt med barnehagepjokken i seg.

Krabbe i garnet? Nei, lærer Rolv Erik etter en herlig nedtur. Hadde vi trodd på sjelevandring, ville vi nok ha hevdet at elevene Leni Helliesen og Max-Ruben Mikkelsen var ekorn i et tidligere liv. Ikke på grunn av halepartiet, men på grunn av klatreegenskapene. De ler av høydeskrekken der de klyver slangesmidig oppover den drøye klatreveggen, godt sikret med tau. Så er de da begge drevne klatrere.

Men hvordan gikk det med jenta som skulle pisse på seg? Det ble ingen sur nedbør.

Alt var bare kjekt. Sjempesjekt.

Lærer Rolv Erik ser at det går helt rundt for Vilde.