Du røde, skvalpende tre, god dag!

Gallaplast eller edelgran? På kjemien går det i glass og metall.

Fargerikt, godt pyntet og med pakker og duk under. Derfor mente lærer Birgitte Fisketjøn Innvær at dette treet var vakrest.

- Lag et juletre, lød beskjeden fra lærer Birgitte Fisketjøn Innvær. Og dermed kastet elevene seg over kolber, reagensrør, klemmer og stenger på kjemisalen på Kongsgård.
Det tapende treet var også vakkert. Bare spør herreinnslaget på laget, fra venstre Johnny Le (gul lue), Thorarinn Winther(bak), Denis Bruhn, Herman Middelthon og Mathias Johansen.

Elevgruppen i programfaget Kjemi I består av mennesker som liker at det putrer og bobler i fargerike væsker. Og denne dagen var det en indikator som fikk kulørene frem, blå, rød, gul, alt etter som væskene var sure eller basiske eller hva vet vi.

I to ble elevgruppen delt, og dermed kunne en beinhard klassekamp begynne. Hvem lager det fineste treet?

Hm. På bakrommet måtte jury Birgitte treffe avgjørelsen. Blant to vakre trær valgte hun det som hadde flest farger, mest pynt og dessuten sto på en duk med pakker på.

Lurer du på hva den kjemiske formelen for juletre er? Her er svaret: J3.