Friskt Fulbright-besøk ved katedralskolen

Elevene i Bjergsted og Kongsgård har latt seg begeistre av den amerikanske Fulbright-foreleseren Dan Peters, også kalt Dan the Man her på skolen.

Who am I? Why Am I here?

Universitetslektoren og poeten kommer fra staten Washington på vestkysten av USA, og har 24 års erfaring som lærer. De fleste klassene ved Katedralskolen har hatt workshoper om Martin Luther King Jr. sin Civil Rights Movement fra 1960-tallet, som ble sammenliknet med den internett-baserte Black Lives Matter-bevegelsen som foregår nå. Han har, til stor begeistring, vært innom alle engelsk-klassene på skolen, og har fått i gang interessante diskusjoner og debatter blant elever og lærere.

Utrolige samtaler og reflekterte elever

- Elevene er gjennomtenkte og hensynsfulle når vi snakker om tema som i USA kan være litt sensitive, som Black Lives Matter. De deler åpent tankene sine, og er nysgjerrige på hvordan ting er i USA. Jeg har hatt flere utrolige samtaler med elever, både i løpet av timene og etterpå, sier Dan om møtene han har hatt med stavangerelevene.

Han mener at det er tydelig at temaene de har snakker om, som rasisme og fordommer, bringer opp erfaringer som også bør diskuteres i Norge.

- Til tider er det rørende når elever deler sine personlige opplevelser, og jeg forstår at det kanskje ikke blir snakket så mye om, fortsetter Dan. Han håper å ta med seg noe av dette tilbake til timene sine på college i USA.

Stavanger, en internasjonal by

Stavanger-skolene han har besøkt er tydelig påvirket av at byen er så internasjonal, og elevene ser mye av kompleksiteten rundt disse temaene, kan Dan fortelle.

- De vet at vi må kjempe for menneskerettighetene. Jeg er veldig imponert over hvor sofistikerte de er. I det polariserte USA er vi ofte redde for å ta diskusjonen om de store temaene, vi redde for å trø feil. Nå som jeg har sett hvordan elevene responderer på debatter i Norge vil jeg prøve det samme med mine elever «back home».

Fulbright-what?

Fulbright-forelesere har jobben i et år, og reiser da rundt i hele Norge og holder workshops.

- En av grunnene til at jeg valgte Fulbright og Norge er akkurat det, at jeg får reist rundt og sett landet. I tillegg stammer familien til kona mi fra Lofoten, så vi ønsket å besøke området og treffe familiemedlemmer. I tillegg er verdiene til Fulbright å jobbe for fred og vennskap mellom folk og land, hvilket bare blir viktigere og viktigere i den verden vi lever i, forklarer han.

Dan og kona har to tenåringer, en sønn og en datter, som ble med til Norge de første sju månedene. Nå har de reist tilbake forå med seg de siste månedene av skoleåret der.

- Det er godt for dem å komme seg ut av boblen som livet i USA kan være. Det er viktig for oss alle å ta et skritt tilbake og få perspektiv på det livet vi lever, og det landet vi lever i. Det har hvert fall fått meg til å se ting klarere.

En annen skole enn i USA

Hvordan opplever så Dan at livet i Norge er i forhold til hjemme?

- Lærerne virker mer avslappet her. Det kan være veldig travelt i USA, og lærerne må ofte ta etterutdanning i sommerferiene, for eksempel.

Selv arbeider han ved et community college, et to-årig universitet, og der er så mange som 84% av elevene er første generasjon til å ta høyere utdanning.

- Jeg har også en stor del elever som har bakgrunn fra Sør Amerika, ca 60% kommer selv fra eller har foreldre fra Mexico. De har tatt reisen fra jobben på jordene og til universitetet. De er tydelig sultne på å lykkes, og det er helt fantastisk å se den Amerikanske drømmen i praksis, avslutter Dan.