Går og sykler for klimaet

Amund (fra venstre), Nikolai og Maria unngår forurensende transport så godt de kan.   Når mange gjør noe smått, blir det noe stort. NM i klima er i gang.

- Skal jeg kjøre deg til fotballtreninga?

- Nei takk, mamma, jeg går.

Sånn hørtes det ut hjemme hos Nikolai Hult Simenstad forleden. Eleven i 1MDG (drama) er ivrig deltager i de videregående skolenes NM i klima, og da unngår han utslipp av ethvert gram skadelig gass. - Spis opp matrestene, anbefaler Nikolai Hult Simenstad.

Skal jeg vaske denne buksa nå? Nei, jeg drøyer en dag eller to, tenker Maria Schubert i 1STB (studiespesialisering). Under klimakonkurransen er hun blitt mer bevisst på unødvendig klesvask. Klassekameratene skal dog ikke være redd for at hun drøyer så lenge at plaggene stinker.

- Ikke vask tøyet fullt så ofte, anbefaler Maria Schubert.  Lyspærene

- Skru av lyset! Amund Eskeland Janssen i 3STC (studiespesialisering) lar seg ikke overbevise av de andre i familien når de sier at pærene må stå på, siden de varmer opp huset. Da får heller temperaturen synke et lite hakk, slik at det går mindre strøm, mener han.

De går, sykler eller tar buss til skolen. Og de passer på at matrestene blir spist, ikke kastet. Under NM i klima registrerer de sine miljøvennlige handlinger på en app.

- Det er gøy å følge med p hvordan de andre ligger an. Konkurranseinstinktet trigges, sier Maria.

Oppslutning

NM i klima har overveldende oppslutning på katedralskolen. Mesterskapet foregår i uke 4 og 5, og 38 videregående skoler her i landet kniver. Men hva hjelper det  spise opp de to siste fiskebollene eller å ta bussen til skolen når fly og fabrikker pøser ut tonnevis med uhumskheter i lufta?

- En slik aksjon styrker bevisstheten om å handle miljøvennlig, poengterer Amund. - Når vi har en aksjon der mange gjør små ting, blir det i sum stort, sier han.

- Men i klimasaken må det vel også politisk handling til?

-Slå av lyset når du forlater rommet, anbefaler Amund Eskeland Janssen.  Maria: - Vi kan ikke legge all skyld og alt ansvar p politikerne hvis vi ikke engasjerer oss og sender et sterkt signal gjennom en slik aksjon som den vi holder på med nå. Den er et steg i riktig retning.

Amund: - Utslipp av klimagasser fra de store selskapene har vi ingen direkte innvirkning på. Men forbrukermakten er viktig. Den kan endre politikken, sammen med vår stemmegivning.

Nikolai: - Mye av matsvinnet kan ikke politikerne gjøre noe med. Det må vi ordne opp i selv.