Har det tørna for Frikk?

Dette er dugnad. Frikk Hana danser for å trekke flere elever til Katedralskolen Melvær & Co  En krysning av skadeskutt elg og vårkåt tiur. Slik danser denne fyren for Katedralskolen.

Espen Hana styrer sønnen Frikk med fjernkontrollen. Det skjer heldigvis bare på film. Melvær & Co  Ute: En ung mann pusser vinduet. Inne: En middelaldrende kar styrer ham med fjernkontrollen. Frikk Hana og far Espen. Heldigvis er dette bare en filminnspilling.

Men vitsen? Å trekke elever til Stavanger katedralskole. Ta kontrollen sjøl, det er budskapet i tre reklamefilmer kommunikasjonsbyrået Melvær & Co lager for skolen.

Nå skjer det noe med Frikk. Han har fått nok av den dominerende faren, river til seg fjernkontrollen og kaster seg ut bevegelser som ville ha fått danselærerne i Bjergsted til å trygle om permisjon.

Fri!

Tjohei, skadeskutt elg, vårkåt tiur, endelig fri!

-Å ta kontrollen sjøl, det synes jeg er en fin oppfordring, sier Frikk. Han mener det er ypperlig at skolen stimulerer elevene til å treffe selvstendige valg.

Nå skal altså de tre reklamefilmene friste tiendeklassinger til å søke seg til Katedralskolen. Valgets kval slapp imidlertid Frikk.

-Studiepesialisering hørtes for meg ut som ungdomsskolen om igjen. Jeg måtte ha noe mer spennende, og det ble dramalinjen i Bjergsted, forteller eleven i 3MDG.

Han går rett i veggen i byen, men det er visst ikke noe sjekketriks. Spør Frikk Hana. Melvær & Co  I kulissene

Kanskje ingen bombe, når vi vet av Vesle-Frikk stabbet etter faren Espen Hana i kulissene på hans arbeidsplass Rogaland teater. Og senere ble det Barne- og ungdomsteatret på poden.

Dyttet faren sønnen inn på scenen?

-Press var det aldri snakk om. Espen er opptatt av at jeg skal velge selv. Men siden jeg vil satse på teater etter skolen, er han et viktig forbilde, røper Frikk.

De tre reklamefilmene skal styres mot tiendeklassingene via Youtube og Facebook, forteller Margrethe Aas Johnsen, avdelingsleder for språk og samfunn på Katedralskolen. To skal friste folk til Kongsgård, én til Bjergsted. Det er tredje gang Melvær & Co lager reklamefilmer for skolen.

Valg

- Vi vet at mange ungdommer velger videregående skole og studieprogram sammen med foreldrene sine, det er en stor og viktig avgjørelse.Men det er ungdommen selv som skal gå på skolen og velge riktig studieprogram, og det er det vi ønsker å få frem, sier Margrethe.

En drøm om et bryllup. Frikk Hana lissomgifter seg med Maria Erdal Jørgensen. På kort varsel steppet lærer Jarleiv Hauge inn som prest, etter at kollega Ådne Sæverud måtte kaste inn messehagelen. Melvær & Co Reklamefilmene spiller på ulike kulturelle koder og symboler, på flere måter. Frikks rolle er til dels basert på såkalte non-player characters, eller NPC om en vil, karakterer som lett går seg fast i både vegger og objekter, og som ikke har en egen storyline; de er kun der for andre.

Dugnad

Tilbake til Frikk: I filmene gifter han seg, og han går rett i veggen, uten at dette er to sider av samme sak. Men for disse strabasene får han vel et honorar med smak av Hollywood?

-Dette gjør jeg på dugnad. Jeg støtter gjerne skolen min, fastslår Frikk.