Hevdet seg godt i språkkonkurranse

Aleksander Østensen og Siril Foss har lest tysklæreboka "Weiter geht's" nøye Tredjeplassen glapp i ekstrarunden. Dermed ble det femteplass på Katedralskolens Siril og Alexander i en nasjonal tevling i tysk.

Da de 25 spørsmålene var besvart, havnet tre skolelag på tredjeplass. Slik var situasjonen etter tyskfinalen i International Language Competition Norge. Hvordan skulle det beste av lagene kåres?

Arrangørene valgte å gi et ekstraspørsmål: Hvilken innsjø grenser til Tyskland, Østerrike og Sveits?

Siril Foss og Aleksander Østensen måtte melde pass. Bodensjøen kom de ikke på. Dermed havnet duoen fra Katedralskolen på femteplass. Førsteplassen knep Valler videregående skole i Bærum.

-Vi hadde ingen ambisjoner om å vinne, så dette ble en interessant erfaring, sier Siril og Aleksander etter finalen nylig. Egentlig skulle de ha deltatt live i Kristiansand, foran en jury, men koronaviruset snøt dem for reisen. Dermed måtte de svare digitalt på spørsmålene om tysk språk, historie og kultur.

Tysklæreren til våre to finalister, Anne Reiher, berømmer sine to elever for stor utholdenhet og smidighet. i kvalifiseringen måtte de slite med datatrøbbel, og deretter kom koronakrisen med usikkerhet om det i det hele tatt ble noen finale.

-Jeg er glad for at det finnes elever som er gode i fremmedspråk og som gjerne trer fram i rampelyset. Hittil har det vært nasjonale konkurranser for vgs-elever i fag som norsk, matematikk, fysikk, kjemi og filosofi. Årets språkkonkurranse var den første, og jeg håper det kommer en ny runde neste år, sier Anne Reiher.