Hisser til krig i Sangsalen

Marianne Holter demonstrerer innlevelse. Foto - Klikk for stort bilde- Litt mer innlevelse, takk. Marianne Holter instruerer.Det var i Idun hun fikk sitt store gjennombrudd. Nå er Marianne Holter tilbake og iscenesetter et stykke til å le og grine av.

Med øynene og ørene på stilker følger de en gjeng ungdommer. Marianne Holter og Ragnhild Tysse sitter dypt konsentrert i Sangsalen på Kongsgård. Til daglig er de skuespillerkolleger på Rogaland teater.

Nå instruerer damene elevene som skal vise Idun Julekomedies forestilling i 2020. Den handler om ungdommer som trener til krig. Det er de utkommandert til.

- Ved første gjennomlesning av manus både lo og grein vi, forteller Ragnhild Tysse. På kort tid klarer forfatteren å gjøre oss godt kjent med karakterene, sier hun.

Instruktør Ragnhild Tysse følger konsentrert med. Foto - Klikk for stort bildeInstruktør Ragnhild Tysse: - Vi lo og grein da vi leste manus første gang. Marianne legger til at de to var på jakt etter et stykke med like store roller, altså en gjeng. Og da de leste "The Grandfathers" av den 32 år gamle kanadiske dramatikeren Rory Mullarkey, ble de raskt fascinert.

Ungdommene forbereder seg altså til kamp, og karakterene er på samme alder som Idun-skuespillerne. Hvor treningen finner sted, sies det ingenting om, men slike sysler foregår jo dessverre sted mange steder på kloden.

- Vi håper dette stykket virker litt skummelt. Hva gjør det med unge folk å måtte forberede seg på å drepe? Dette er et tema vi gjerne aktualiserer, sier Marianne Holter.

Noe antikrigsstykke er det ikke snakk om, bedyrer Ragnhild Tysse, selv om vi møter ungdommer som uten skyld i konflikten tvinges ut i felten. Og midt i alvoret blant kuler og krutt oppstår det mange komiske situasjoner.

I motsetning til Ragnhild har hennes instruktørkollega Marianne gått på Kongsgård, hvor hun spilte i Idun og dertil var teatersjef. I Sangsalen i 1991 fikk hun sitt brakgjennombrudd.

Idun-gjengen hadde bygd en rampe ut fra selve scenen. Til formålet måtte solide materialer kjøpes inn, hevdet teatersjef Marianne Holter, men hennes særdeles kostnadbevisste kollega Aslak Sira Myhre mente det fikk holde med noe gammelt ræl.

Så skrider Marianne Holter og flere skuespillere ut på den nye rampen. Det høres et brak. Aslak Sira Myhres spinkle gratistreverk tålte ikke påkjenningen fra de medvirkende i "Oi, oi, for ein kjekke krig".

Gruppebilde av elevene i Iduns Julekomedie. Foto - Klikk for stort bildeÅrets Idun-gjeng: I første rekke fra venstre Tobias Klæboe, Henriette Løge Norberg, Martin Salthe, Marthe Wesche, Maria Jørgensen Erdal. Andre rekke: Teatersjef Sander Paulsen, teatersjef Margrete Reinsnos Hildonen, Cathinka Guldberg-Nessler. Tredje rekke: Sebastian Munkvik, instruktør Marianne Holter, instruktør Ragnhild Tysse, Lars Magnus Eltervaag Kristensen. Senere, som profesjonell skuespiller skulle Marianne instruere scenesugne ynglinger i Sangsalen, og nå er hun her enda en gang. Men hvorfor gidder hun og Ragnhild å jobbe med unge amatører?

- Det er gøy, livgivende og inspirerende. Å se unge spille teater, er det beste jeg vet, for da får jeg oppleve ting på en ny måte, sier Marianne.

Og Ragnhild følger opp:

- Ungdommene er urutinerte, men de har et helt annet overskudd enn andre, og det er kjekt å høre hva de synes om problemstillingene vi tar opp, sier hun.

"The Grandfathers" spilles i begynnelsen av januar 2010.