Høyt spill på piano

To gutter spiller firhendig på flygel - Klikk for stort bildeNår Kenneth Tran (t.v.) og Erlend Edland spiller i norgesfinalen, blir Hermann Garpestad med på sekshendig-laget.Den ene fra Kongsgård, den andre fra Bjergsted. Begge er i finalen i Ungdommens musikkmesterskap.

Mot de beste jevngamle pianistene i landet skal de knive, men dette er ikke det viktigste, mener Kenneth Tran, klasse 1STC.

- Å konkurrere med meg sjøl, å jobbe mot et mål og se hvor langt jeg kan komme, teller mest for meg.

Erlend Edland fra 1MDF synes også det blir kjekt å spille i norgesfinalen, til tross for fjorårets erfaringer.

- Jeg spilte firhendig sammen med Hermann Garpestad, og det gikk ikke så bra, men vi hadde det kjempegøy likevel, forteller Erlend.

Blant de yngste

Hermann fra St. Olav vgs deltar også i år, der konkurrentene er i videregående alder. Katedralskolens to gutter er blant de yngste i sin klasse.

Ikke bare skal de spille solo; de skal også spille sekshendig, ja, du leste riktig, sekshendig. Da blir det ganske trangt og travelt på klaviaturet.

To gutter ved flygel - Klikk for stort bildeKenneth (t.v.) overveier å bli pianist. Erlend vil jobbe med musikk, men vet foreløpig ikke hvordan. I Ungdommens musikkmesterskap tevles det i klassisk, og finalen foregår 16.-19. januar på Norges musikkhøgskole i Oslo. Arrangører er musikkinstitusjoner i stor skala. Kenneth og Erlend er også med i Unge talenter Bjergsted – talentutviklingsprogrammet for utøvende klassiske musikere ved Stavanger Kulturskole & UiS.

Derfor klassisk

Men hvorfor klassisk? Riktignok får Erlend undervisning i rytmisk pianospill i Bjergsted, men vi aner at hjertet hans har hardest anslag for klassisk. Og Kenneth er en ihuga venn av det tradisjonelle.

Når du spiller klassisk, merker du straks om du får det til, utførelsen er mer målbar, og det finnes så mange stykker å spille, sier de samstemmig.

Begge fikk undervisning fra andreklassealderen, begge hadde søsken som forbilder og begge begynte å ta musikken alvorlig i åttendeklassealderen.

Så nå øver de mye, noen timer hver dag?

Kenneth: - Ja.

Erlend: - Nei.