Hun får vitnemål uten variasjon, men det kan hun leve greit med

Portrett av beste elev - Klikk for stort bildeForeløpig har Aurora Winther bare fått diplom fra Kongsgård. Snart kommer det lytefrie vitnemålet i posten. Aurora Winther scoret fullt hus. Bare seksere fra Katedralskolen.

- Det var aldri et mål i seg selv å gå ut av videregående med bare seksere. Jeg har egentlig alltid hatt en filosofi om at så lenge jeg gjør mitt beste, er det godt nok, sier Aurora Winther beskjedent.

Hun er karaktermessig den beste eleven som går ut av Stavanger katedralskole våren 2020 og får dermed 10.000 kroner fra Klosters legat.

Er hun så skarp at hun har sittet og slumret seg til sekserne i en krok på Kongsgård? Nei, de gode resultatene er ikke kommet gratis, bedyrer Aurora og legger til at hun ikke er noe særlig skarpere enn andre på hennes alder. Jevnt arbeid, gode lærere, samt en dose indre drive og disiplin har vært nøkkelen.

- Jeg vil også understreke viktigheten av balanse i hverdagen. Det at jeg har kunnet glede meg til å slappe av med familien, trene og være sammen med gode venner, har gjort det enklere å motivere seg til å jobbe hardt i perioder, sier Aurora.

Gjennom sine tre år på Kongsgård har hun tatt realfag, for ikke å lukke døren til noen studier, men hun har også lest spansk og sosiologi for breddens skyld. Apropos realfag: Sekseren i fysikk 2 var nok den som satt lengst inne.

Når vi leter etter mulige forklaringer på det strålende vitnemålet, støter vi på faren som Aurora fikk utlevert. Han var best i Østfold fylke da han gikk ut av videregående, men mannen greide ikke bedre enn "nesten bare seksere".

Høydepunkter i skoletiden på Kongsgård?

Turen til Málaga med spanskklassen var et av dem. Dessuten trekker Aurora fram flinke og morsomme lærere og et fantastisk sosialt miljø.

- Som mange andre har jeg opplevd krevende perioder og av og til følt at jeg har kommet til kort i å være en støttende venn, flink elev og pliktoppfyllende datter. Jeg har imidlertid hele tiden prøvd å lære av slike vanskelige perioder og se framover, forteller Aurora.

Til høsten er det meningen å begynne på et masterprogram som heter Industriell økonomi og teknologiledelse. Det er vanskelig å komme inn der, men vi regner med hun greier det.