Hva ville du ha skrevet om nå, Renberg?

Byparken, rett foran Kongsgårds administrasjonsbygg, svermet katedralskoleelevene som bier. Den tiltrekkende nektaren var NRK-opptaket til programmet "Ord vi deler" i anledning Bokåret 2019, der Tore Renberg ble intervjuet.

Programmakerne ville ha med en ung leser, og Johannes Opstad fra 3STB stilte spørsmål klassen under ledelse av lærer Bente Stausland Skartveit hadde pønsket ut.En populær stavangerforfatter som har gått på Kongsgård, fikk spørsmål av Johannes Opstad fra 3STB. Det skjedde i et NRK-opptak tirsdag.

- Du sier jo selv at du skriver i den realistiske tradisjonen: Hvis du skulle skrevet en bok der handlingen finner sted i 2019, hvilke samfunnsproblemer ville du da tatt opp, spurte Johannes.

Tore Renberg takket for godt spørsmål, tygde litt på det og svarte:

- Vi lever i en tid da folk søker øyeblikkelig tilfredsstillelse, der følelsene styrer veldig mye. Hvor er tankene og fornuften blitt av? Dette var kanskje noe jeg kunne ha skrevet om nå.

Et spørsmål til fyrte Johannes av: - Hvilke utfordringer byr det på å skrive om noe som minner om din egen fortid?

- Når jeg kommer inn på det som har brent i livet mitt, må jeg trå varsomt, særlig når jeg berører andre mennesker. Jeg jakter på alt som føles sant og ekte, og jeg må inn i det vanskelige, om jeg vil eller ikke, men prøver jo å være en anstendig mann, også som forfatter, sa Tore Renberg.

Programmet sendes fredag 27. september kl. 19.30 på NRK2, men kan også sees på nettet. Det kan hende at et av Johannes' spørsmål klippes bort, og da er det greit å ha gjengitt begge to og Renbergs svar i denne teksten.

For den flittig leste stavangerforfatteren står årene på Kongsgård i stråleglans, og skolen spiller jo også en stor rolle i forfatterskapet. Da han hadde sin gang i de gamle klasserommene, svermet Renberg for musikk, teater og skriving. Etter hvert tok skrivingen overhånd.

- Litteratur fikk et voldsomt tak på meg. Da jeg kom hjem fra skolen, leste og skrev jeg, fortalte Tore Renberg.