Inspirert av grådighet gikk Julie på shopping. Photoshopping.

Julie Stenberg Andersen: "Bloddiamanter". Lag bilder ut fra en dødssynd! Slik lød oppgaven i faget Kommunikasjon og kultur på Katedralskolen.

Julie Stenberg Andersen:
Grådighet var dødssynden Julie Stenberg Andersen (2STC) satte seg ned for å gruble over. Hva er følgene av grådighet? En tv-dokumentar om bloddiamanter hun hadde sett sammen med faren sin et par år tidligere, satte seg fast i henne.

Trenger vi diamanter? Nei, vi gjør ikke det. Disse edelstenene skaffer vi oss av grådighet, for å vise at vi er rike, og noen må lide for at vi skal smykke oss med diamanter, det viste denne dokumentaren tydelig.

Så tok Julie plass ved datamaskinen. I programmet Photoshop satte hun et bilde av Madonna i Marilyn Monroe-stil med fattige diamantgruve-arbeidere i Afrika i bakgrunnen.

Grådighet. Grell grådighet.

Amber Leith Aarstrand:

Hvor mye kjøper vi? Mye mer enn vi trenger.

Amber Leith Aarstrand (2STE) tenkte igjennom oppgaven hun hadde fått av lærer Kjersti Vik. Grådighet ble dødssynden også hun tok for seg.

Reklamen driver oss til å kjøpe, kjøpe, kjøpe, og hvorfor ikke knytte overforbruket til kristendommen? Amber gikk inn på programmet Microsoft Paint og fant logoene til det hun kaller store, grådige bedrifter.

Disse logoene festet hun til et kors, ja vi snakker om korsfestelse, og i hennes animasjon kommer dette korset deisende og dansende ut av baken på en søppelbil som tømmer seg, helt til det stanser og blir stående opp ned.

Overforbruk. Antikristent overforbruk.

Her ser du Ambers animasjon "Konsumreligionen":

Med smittesikker én meters avstand: Julie Stenberg Andersen (t.v.) og Amber Leith Aarstrand.Utstilling

Julies og Ambers arbeider ble bidrag til en kunstutstilling gruppen i Kommunikasjon og kultur satte sammen. Den skulle ha vært vist på Tou scene, det er tradisjon, men viruset tvang bildene inn i den virtuelle verden.

Her kan du se hele utstillingen: LENKE