Invasjonen på teatret fortsetter

Nylig skrev vi at 10 av 12 skuespillere i "Skjerp deg!!!" går i Bjergsted. I en dampende fersk forestilling er dominansen enda frekkere.

Portrettbilder av elever - Klikk for stort bildeDette stykket handler blant annet om forfengelighet og lengsel etter lepper. Her tar de selfie av munnen, Helmine (øverst fra venstre), Kristoffer, Ådne, Katarina, Emilie, Krister og Maria. Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater

"Lauras lepper" heter stykket med premiere på Rogaland Teater 14. februar. Av de syv skuespillerne har seks sin daglige gange i Stavanger katedralskole Bjergsted. Folk som er stive i matte, og ikke bare i skuldrene, skjønner at det er en ganske stor prosentandel.

Men hvorfor denne veldige Bjergsted-dominansen i enda et stykke i Ungdomsteatret?

En av aktørene, Helmine Mathilde Edvardsen fra klasse 3MDG, forteller at det ble arrangert audition i form av gruppearbeid der de håpefulle fikk ymse oppgaver. En del av deltakerne går på andre skoler. Men til slutt ble det altså veldig mye Bjergsted.

Kan Helmine forklare dette?

-Vi har vel et eller annet, da, svarer hun, uten å si noe mer. Det kan jo ellers lett bli skoleselvskryt.

De seks Bjergsted-elevene går i klasser som rommer både dans- og dramaelever. Sammen skal de fortelle historien om den perfekte Emily, hun som ifølge teatrets omtale "går på de seriøst bra festene, henger med de rette folkene og jobber i en digg klesbutikk".

Men så går plutselig Emily rundt og tenker på Laura, ei jente hun ikke helt vet om hun har sett et glimt av på en restaurant eller et bilde. Så rulles det ut en "labyrintisk skrekkhistorie", ifølge Rogaland teater.

Elever øver til forestillingen - Klikk for stort bildeAktørene i "Lauras lepper": Fra venstre Helmine Mathilde Edvardsen (klasse 3MDG), Emilie Øye Tjensvoll (3MDG), Ådne Rossavik (1MDG), Maria Aamodt (3MDG), Katarina Harestad Haukaas (1MDG), Krister Thorsen (Bergeland videregående) og Kristoffer Hauge (1MDG). Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater

Hva vil de medvirkende at publikum skal sitte igjen med? Helmine Mathilde Edvardsen spiller en lærer og en servitør og svarer for egen regning: -Stykket reiser spørsmålet om hvordan unge lever, og det viser at mange har det tøft, både på skolen og i strevet med å finne seg selv.