Katedralskole-elev til filosofi-OL i Lisboa

Sigve Wiedswang viser fram gull-diplomet fra NM i filosofi, og ser fram til å representere Norge (og katedralskolen!) i OL i Lisboa i slutten av mai. Visste du at det finnes et OL i filosofi? Det arrangeres en gang i året, i et nytt land hver gang. I slutten av mai i år arrangeres det i Portugal, og Sigve Wiedswang fra 3STA representerer Norge!

«Jeg fikk telefonen da jeg var på bussen,» forteller han. Dette var etter en uttaksrunde hvor VG3-elever i Hist.fil. (historie og filosofi) i hele Norge sendte inn refleksjonsessay basert på ett av fire sitater fra ulike filosofer. Sigves essay handlet om fri vilje, basert på et sitat av Schopenhauer, og det brakte ham videre til landsfinalen i Oslo. Der møtte han 40 andre elever fra resten av Norge til forelesninger og filosofisk dialog.

Han skrev i tillegg et nytt refleksjonsessay, At the limits of truth, basert på et sitat av filosofen Richard Rorty. Det var dette som ga ham gullmedalje og billett til OL i Lisboa. «Vi tror blindt på vitenskapens løfter om objektiv sannhet, og vitenskapspersoner opphøyes til prester.» Essayet handler dermed om sannhet, hvordan menneskeheten har et ikke-menneskelig syn på sannhet og vitenskap opphøyes til en nesten gudelig enhet.

I Lisboa er temaet identitet. «Jeg har forberedt meg en del,» sier Sigve, «men er usikker på hvordan det kommer til å gå. Jeg møter tross alt personer fra hele verden, inkludert land som er stor tradisjon for filosofi, i motsetning til Norge. Jeg har lest noen tidligere tekster, og de holder et svært høyt nivå.» Konkurransen er allerede på fredag, og vinnerne annonseres på søndag, og dagen mellom skal fylles med foredrag og sight-seeing, forstår vi.

Hvorfor er filosofi så viktig, Sigve?

-   Det er en av de mest grunnleggende interaksjoner i verden; gjennom grubling å anvende sin iboende nysgjerrighet, gjennom å stille spørsmål som kanskje ikke kan besvares. Men, det er viktig at filosofien, nå som den er et akademisk fagfelt, ikke mister sitt egentlige mål, for jeg sier meg enig med Nietzsche i at filosofi ikke nødvendigvis bør eller trenger å være for sannhet eller sannhet for sannhetens skyld, men heller vekst, helse, styrke og liv. Filosofi skal forbedre mennesket og ikke bare opplyse det.

Og hva fikk deg interessert i filosofi?

-  Dette ville aldri skjedd uten lærerne Svein og Mie! Jeg kunne ingenting om filosofi for to år siden, og nå er det blitt en lidenskap. Det må man mildt sagt kunne kalle imponerende arbeid.

Vi gratulerer med gull i NM og heier på Sigve i OL til helgen!