Katedralskolen i 360°!

Digitaliseringen av åpent hus i 2021 åpnet for digital åpning av to markante bygg i Stavangers bybilde. 

Da det utover høsten 2020 ble det klart at åpent hus slik skolen kjenner det, kanskje ikke kunne arrangeres på vanlig måte januar 2021, gikk diskusjonen om hvordan en best skulle nå ut til tiendeklassingene som hadde 1. mars som søknadsfrist for skoleplass året etter.

 

At både lærere og elever kan tenkes å oppleve skolen som deres andre hjem, er ikke ukjent, og det er kanskje der elevrådets forslag til konsept og tittel kommer fra: Kompromisset mellom "Welcome to my crib", som elevene kalte det, og tradisjonen lærere og ledergruppe har med seg, resulterte i skolens første satsning på digitalt åpent hus. Resultatet, om du ikke fulgte livestreamen 26. januar 2020, finner du på denne siden 

 

Men kunne tre sendingen på til sammen to timer og 15 minutter dekke alt? Selvsagt ikke. Og det elevrådet ønsket, å vise skolen, ble jo ikke det samme med kun noen få klasserom, et glimt av black box og Forestillingssalen. 

 

Å følge etter en elev-vert med skolens t-skjorte gjennom trappeoppgangene og de "doble klasserommene" på Kongsgård, eller inn i øvingsrommene i Bjergsted, kunne blitt lagt inn som et element i de forhåndsinnspilte klippene de tre sendingene inneholdt, men avdelingsleder Margrethe Aas Johnsen var likevel klar på at fokuset i disse dyrekjøpte minuttene skolen kunne nå ut til de unge håpefulle, deres foresatte og andre interesserte, måtte være på skolens gode elevmiljø og faglige tilbud.

 

 

 

- Enhver skole jobber iherdig for å tiltrekke seg nye elever til sine studietilbud og det har ikke manglet på løsninger blant de videregående skolene i fylket for hvordan gjøre det i en svært krevende og uklar situasjon forrige vinter, forteller hun. Ved Stavanger katedralskole falt valget på et samarbeid med Screen Story, et medieselskap med lang erfaring med livesendinger og flerkameraproduksjoner.  

 

 

- Men da sendingen var over og vi reflekterte over hvordan var gått kom jeg til å nevne det som direktesendingen ikke kunne få med, nemlig bygningene våre.

Enten du velger Kongsgård eller Bjergsted, kommer du til et helt unikt bygg. Kongsgård, med sin eksepsjonelle rolle - og plassering - i Stavanger sentrum og byens historie, og Bjergsted som et høyteknologisk og spesialdesignet bygg for best å kunne ivareta sin funksjon som en skole for både utøvende fag og såkalte fellesfag og teoretiske fag innen Musikk, dans og drama. 

 

 

Det var da en av Screen Storys ansatte pitchet sin idé: De var i gang med et Erasmus-finansiert forskningsprosjekt, der de produserte såkalte 360-graders visninger. Det hele skal på sikt brukes i utdanningen av sykepleiere, men også Stavanger kunstmuseum har benyttet seg av Screen Story og 360-graders teknologien i sine utstillinger, både Frida Hansen og Skyer kan besøkes gjennom "klikk for klikk". 

 

- Se for deg karttjenester à la Google Street View, og du forstår hva det går ut, forteller Aas Johnsen videre. 

 

- Vi er veldig stolte av at vi har fått lov til å levere et så spennende produkt for Stavanger katedralskole. Det er kult at en videregående skole tør å ta i bruk nye former for formidling, og at vi dermed fikk lage denne 360° utsilingen. Vi er stolte over resultatet og håper at dette også blir en hit blant elevene, forteller Pål Berg Mortensen i Screen Story.

Det første som måtte på plass, var å finne egnet tidspunkt for å avfotografere bygningene. Noen rom er utelatt, men ellers er hver minste krik og krok fanget i pixler. Med en skole på rødt nivå og få elever til stede var det greit tidspunkt å gjennomføre et prosjekt av en slik størrelsesorden, men like fullt er det en stor jobb som krever sitt når kommer til både nøyaktighet og utholdenhet.

- Kameraet som tar bilder i, bokstavelig talt, 360 grader, plasseres på flere steder i samme rom mens den som tar bildene, gjemmer seg for selv ikke å komme med. Filene settes så sammen og man legger på "ruter" gjennom rom, symboler på dører som kan åpnes, og så videre, men også lenker til bilder, tekst, video, ja, alle typer medier som kan vises over en nettside, forklarer Aas Johnsen. 

Screen Story forteller at begge utstillingene består av over 4000 klikkbare linker, fordelt på nesten 700 bilder.

- Dette er et stort stykke arbeid, som for oss også har vært en del av et forskningsprosjekt vi har sammen en rekke europeiske samarbeidspartnere. Dette prosjektet har vært en viktig grunn for at vi kan realisere et så stort prosjekt, med en teknologi som krever mye innovasjon og problemløsning, fortsetter Berg Mortensen i Screen Story.

 

For Stavanger katedralskole er den nylanserte 360-graders visningen en unik måte å invitere både tiendeklassinger, tidligere elever og byens borgere forøvrig inn for å se byggene på en måte de kanskje aldri ellers får, og med ro og fred til å utforske og ta innover seg nettopp hvor ulike og unike Stavanger katedralskoles bygg og plassering er i Stavangers bybilde og byens historie. 

- For oss i Screen Story, har det vært utrolig spennende å få jobbe med et historisk materiale som Kongsgård. Vi tror at denne utstillingen vil ha nytteverdi i lang tid, både som et historisk dokument, men også for rekruttering av nye elever. For oss har dette vært en motivasjon i arbeidsprosessen, oppsummerer Berg Mortensen i Screen Story.

Som en del av arbeidet fikk Screen Story ulike plantegninger av bygningene. Disse er brukt som orienteringspunkt og snarveier i den ferdige omvisningen for den besøkende, som da kan lett hoppe fra et rom til det neste. Sammen med en kort innføring i skolens historie, formidlet gjennom administrasjonsleder Leikny Nilo, er deler av skolens historie inkludert i omvisningen. Kjenner du for eksempel historien om skjelettet som fikk full militær honnør da det forlot Kongsgård på vei til midlertidige lokaler under andre verdenskrig? 

- Vi skulle selvsagt tatt i mot større grupper denne vinteren, ingenting hadde vært bedre, men vi håper dette er bedre enn ingenting, avslutter hun. 

Velkommen til din egen tur gjennom skolen vår! Klikk deg videre via tegningen under.