Klar, ferdig, PIS!

Elev forteller om prosjektet. Foto - Klikk for stort bildeLars Magnus Eltervaag Kristensen fra klasse 2STD besøkte Palestina denne høsten og manet medelevene til innsats for jevnaldrende der nede. Jobb for andre enn deg selv. Katedralskolens elever viser igjen solidaritet med palestinere.

Énstatsløsning? Tostatsløsning? Det er full fyr i forholdet mellom Palestina og Israel. Men Katedralskolens elever tar ikke stilling i konflikten når de torsdag 28. november jobber for jevnaldrende i landsbyen Battir. Det skjer i forbindelse med PIS (Prosjekt Internasjonal Solidaritet).

- Vi arbeider for at palestinske ungdommer skal få en bedre hverdag, lød det samstemmig fra seks elever som denne høsten besøkte den palestinske landsbyen Battir, seks kilometer fra Jerusalem.

Elevene fortalte og viste bilder som gjorde sterkt inntrykk på medelever fra vg2 og vg3 samlet i kinosal 1 på Sølvberget. Stikkord for solidaritetsarbeidet overfor Battir-innbygerne er utdanning, demokrati og organisering.

Katedralskolen, i samarbeid med Sandnes videregående, sponser arkitektstudiene til Arwa Muhamed. Siden mange turister besøker byen, støttes dessuten ungdommer som skal lære hvordan gjestene får best mulig kost og losji. Også engelskkurs hører med.

- Ungdommene i Battir trenger opplæring i demokrati og i organisering av fritidsaktiviteter. Der har vi atskillig å bidra med, fortalte avdelingsleder Jon Skrudland, også han deltaker på høstens Palestina- og Israel-tur.

Hvorfor jobber du for PIS, og hva skal du gjøre?