Énstatsløsning? Tostatsløsning? Det er full fyr i forholdet mellom Palestina og Israel. Men Katedralskolens elever tar ikke stilling i konflikten når de torsdag 28. november jobber for jevnaldrende i landsbyen Battir. Det skjer i forbindelse med PIS (Prosjekt Internasjonal Solidaritet).
- Vi arbeider for at palestinske ungdommer skal få en bedre hverdag, lød det samstemmig fra seks elever som denne høsten besøkte den palestinske landsbyen Battir, seks kilometer fra Jerusalem.
Elevene fortalte og viste bilder som gjorde sterkt inntrykk på medelever fra vg2 og vg3 samlet i kinosal 1 på Sølvberget. Stikkord for solidaritetsarbeidet overfor Battir-innbygerne er utdanning, demokrati og organisering.
Katedralskolen, i samarbeid med Sandnes videregående, sponser arkitektstudiene til Arwa Muhamed. Siden mange turister besøker byen, støttes dessuten ungdommer som skal lære hvordan gjestene får best mulig kost og losji. Også engelskkurs hører med.
- Ungdommene i Battir trenger opplæring i demokrati og i organisering av fritidsaktiviteter. Der har vi atskillig å bidra med, fortalte avdelingsleder Jon Skrudland, også han deltaker på høstens Palestina- og Israel-tur.
Hvorfor jobber du for PIS, og hva skal du gjøre?
- Jeg tror på solidaritetsarbeid. Vi er rike og må hjelpe mennesker som ikke har like mye. Jeg skal bake brownies og julekaker og selge dem i Stavanger sentrum.
- Vi må hjelpe. Ikke minst er det viktig å bidra til at de palestinske ungdommene lærer å organisere seg, og at de får et sted å være i fritiden. Jeg skal bake brownies og julekaker og selge dem i byen.
- Når vi jobber for disse palestinske ungdommene, utjevner vi bittelitt av forskjellen mellom rik og fattig i verden. Å bidra til gode fritidsaktiviteter er en del av dette. Jeg skal gjøre husarbeid for mor hjemme i Hjelmeland.
- Det er viktig å vise solidaritet med ungdommer som ikke har de samme mulighetene som oss. Jeg skal jobbe hjemme og tipper det blir blant annet bilvask og rengjøring av badet.