Lokker til skoleavisen

Den nye redaktøren skjuler seg bak bladet -Vær med i Lille Marius, dette blir gøy, påstår den ferske redaktøren i elevenes avis på Katedralskolen.

Lille Marius, som avisen heter, har ofte vært Kongsgård-dominert. Men den nye redøren, tam-ta-ra-ta, fanfare, kommer fra musikklinjen i Bjergsted og heter Emma Lu Vallestad Jensen.

-Vi trenger mange til å være med i Lille Marius, vi trenger folk som kan fotografere, skrive, redigere, designe og stelle med økonomi. Og jeg gleder meg til å styre kaoset, sier redaktør Jensen i 2MDF.

-Hvordan kapret du redaktørkrakken?

-De som var interessert, kunne melde seg. Ikke spør hvor mange det var.

-Nå blir kanskje norsklæreren din glad?

-Ludde har jo vært journalist, og han skal være veldig glad i Lille Marius.

-Blir Styggen litt penere med deg som redaktør?

-Styggen er kanskje vår mest leste spalte. Den skal være humoristisk og litt skarp, men ikke skremme elever vekk fra skolen. Jeg skal passe på at meldingene om medelever ikke blir for drøye.

-Skoleavis på papir, det høres litt gammeldags ut?

-Ikke i det hele tatt. Da skolen var korona-stengt, kom det en digital utgave, men vi satser på papir framover. Flere enn jeg synes det er godt å få en avveksling fra lesing på mobilen, sier Emma.

Men her står hun åpent fram som ei jente fra bondelandet, det vil si Skadberg i Sola. De som har lyst til å være med i Lille Marius, eller i første omgang bare sondere litt, inviteres til åpent møte onsdag 26. august i Grotten på Kongsgård. Ellers er det bare å melde seg til Emma, for eksempel via Instagram: Lille_Marius