Malin talte til topps

- Det ska vær like akseptert å sei nei som det e å ha hvitost på skivå.

Dette var et av fyndordene Malin Stokka kom med i sin tale for tre vg2-klasser på Katedralskolen. Mye sto på spill. De to beste talene fra hver klasse ble fremført i finalen i Forestillingssalen i Bjergsted, og vinneren skulle få tur til Bergen.Gruppebilde av elever - Klikk for stort bildeFinalistene i talekonkurransen tre klasser deltok i: Foran fra venstre Kristoffer Dylan Hauge, Malin Stokka (vinner) og Linn Tønnesen Kystvåg. Bak fra venstre Mona Yasin Mirre, Åse Burgaard-Larsen og Linnea Dickhausen.

Elevene holdt pusten. De seks finalistene hadde talt. Nå ventet tallenes tale. Med mobilen hadde elevene stemt på finalisten de syntes var best.

Spenningen utløses

-...og vinneren er - norsklærer Bente Stausland Skartveit tok en dramatisk kunstpause - vinneren er Malin Stokka fra 2MDF, med en stor andel av stemmene.

Portrett av elev - Klikk for stort bildeSnart reiser skolevinner Malin Stokka til Bergen og taleverksted i regi av konkurransen Ta ordet.

Til daglig er Malin ei jente som lyser opp halve Bjergsted med sitt smil, men gliset hun nå skrudde på, fikk oss til å savne solbrillene.

-Jeg hadde ikke trodd jeg skulle vinne. Denne talen gjorde jeg ferdig rett før jeg skulle fremføre den for første gang i norsktimen med klassen, sier Malin da hun har fått igjen pusten.

Det som særlig skilte henne fra konkurrentene, var fremføringen, der både stemmebruken og kroppsspråket gikk rett til hjertene. Så er da også Malin svært scenevant, både som sanger og som skuespiller med ti års erfaring fra julespillet Putti Plutti Pott.

Alvorlig tema

Temaet hennes kalte på alt annet enn smilet. Med stort alvor minnet Malin om at jenter må si ifra om sine grenser, og gutter må respektere dem, slik at en flørt ikke ender i overgrep.

"Det begynne kanskje med klemming og kyssing. Dokk tenke å ta det ett steg videre, ja sånn som alltid skjer på fest. Plutselig, heilt ut av det blå, så kjenne du at du ikkje har så lyst likevel. Men det e vanskelig å sei nei når dokk va så godt i gang. Du prøve kanskje å komme med kommentarer som: “Eg e litt trøtt” Men motparten flire det lett av. “ Du blir ignorert. Personen fortsette. Du grine ikkje, skrike ikkje heller. Du ligge heilt stille. Uten en lyd", sa Malin.

Etter å ha holdt talen, forteller hun om flere av venninnene hennes som har opplevd at grensene deres ikke ble respektert. Disse opplevelsene ble til vonde sår det tok lang tid å lege.

"Me må ha mot til å snakke åpent om overgrep og misbruk, uten skam. Ha mot til å gi beskjed, beskjed om at det er nok nå", oppfordret Malin i vinnertalen.

Landsomfattende konkurranse

Finalen i Bjergsted var en del av den landsomfattende konkurransen Ta ordet (https://www.taordet.no/). Dermed skal Malin til verksted for skolevinnere i Bergen i oktober, og kanskje til verksted for finalister og selve finalen i samme by i november.

I finalen på Katedralskolen deltok også Kristoffer Dylan Hauge i 2MDG, med emnet barnehjemsbarn og fosterhjem, Linn Tønnesen Kystvåg i 2MDG talte om dårlig skolemiljø, Mona Yasin Mirre i 2STB tok for seg rasisme, Linnea Dickhausen i 2STB snakket om å være god nok og Åse Burgaard-Larsen slo et slag for feminismen.