Med hodet fullt av fysikk

Stjernene A og B befinner seg i HR-digrammet, men disse er ikke tegnet inn. Vi får oppgitt at stjerne A har luminositet 0,01 (sammenliknet med sola) og temperatur 10 000 K, mens stjerne B har luminositet 0,01 og temperatur 3300 K. Hva kan vi da vite om massene til stjerne A og B? Håvard Hansteen Nakling i Vg3 er gått videre til finalen i fysikkolympiaden og reiser til Oslo i slutten av mars!

Av de 67 elevene som kvalifiserte seg til runde 2 av årets fysikkolympiade, er Håvard én av 18 som skal til Oslo for kurs og norsk finale.

- Jeg reiser alene, men det skal nok gå bra, sier Håvard og smiler mens han har matematikk i rom 44 fredag før vinterferien.

Håvard er klar for norsk finale i slutten av mars.

I Oslo venter en uke med kurs og sosialt samvær på Blindern. Kurs? Er ikke fysikkundervisningen i norsk skole god nok? Joda, men i den internasjonale finalen kan Håvard, skulle han komme videre, risikere å møte stoff som norsk læreplan ikke dekker.

- Det blir nok heftig progresjon på UiO, før det hele avsluttes med norsk finale

Det er norsk fysikklærerforening, i samarbeid med Skolelaboratoriet ved Fysisk institutt, UiO, som hvert år arrangerer Fysikkolympiaden for norske elever. Målet? Å bli med på laget bestående av fem elever som sammen med to ledere reiser til den internasjonale Fysikkolympiade-finalen.

- Men vi får se om jeg kommer dit. Når sant skal sies, var jeg litt overrasket over at jeg gikk videre allerede fra første runde, sier Håvard.

Fun fact: Håvards far var med i fysikk-OL i -96 og var en av dem som representerte Norge i den internasjonale finalen.

Og hvor mye han skal bruke fysikken til videre, er foreløpig ukjent, men planen er i alle fall ingeniørstudier til høsten.