Musikalfeberen herjer

Emilie Lerang Rosnes er streng rektor i musikalen, og her  lærer hun produsent Ådne Sæverud ei lekse. - Klikk for stort bildeEmilie Lerang Rosnes er streng rektor i musikalen, og her lærer hun produsent Ådne Sæverud ei lekse.Folk er sugne på kultur. På tre timer ble premieren på "Our House" utsolgt.
Ådne Sæverud sprudler. Det er normaltilstanden hans, men nå sprudler han på sjampis-nivå. Årsak: Mannen er produsent for "Our House", musikalen årets avgangselever skal vise.

Å instruere balletten i en musikal er ikke gjort på en-to-tre-fir. Danselærer Victoria Jane Harley. - Klikk for stort bildeÅ instruere balletten i en musikal er ikke gjort på en-to-tre-fir. Danselærer Victoria Jane Harley. -Aldri er premiere blitt utsolgt så fort. Tre timer, svusj. Det er tydelig at folk lengter etter musikaler og kulturopplevelser i det hele, sier Ådne, mens elevene øver på å treffe de rette trinn og toner på scenen i Forestillingssalen bak ham.
Viruset har satt en stopper for mange kulturbegivenheter. Vi spiller om det så skal være med ti mennesker i salen, men så glissent blir det neppe, tror produsenten.
Gjelder de samme smittevernreglene i februar som nå, okkuperes 111 av de 222 setene i salen. Og nå gjelder det å være rask på musefingeren, siden salget går strykende også for forestillingene etter premieren.
Hva får publikum for pengene? Oppskriften på meningen med livet? -Skal en trenge inn i tilværelsens dypeste mysterier, er kanskje ikke en musikal stedet å lete. Det vi kan by på, er fengende popmusikk, dans, skuespill og mye humor, sier Ådne.
Danselærer Victoria Jane Harley har atskillig å påpeke. - Klikk for stort bildeDanselærer Victoria Jane Harley har atskillig å påpeke.  Å opptre i en musikal blir en engangsopplevelse for mange av de medvirkende. Følgelig vil foreldre, søsken og besteforeldre gjerne få begivenheten med seg.
At aktørene er gira, legger produsenten merke til. Mange av elevenes aktiviteter utenom skolen er blitt lagt på is i skyggen av viruset. Dermed gir de alt i øvelsene til "Our House". Lite unnslipper regissør Kari Klæboe Koksviks blikk. - Klikk for stort bildeLite unnslipper regissør Kari Klæboe Koksviks blikk.  Ådne:
- Nylig øvde vi en fredag og lørdag. Da ba mange av elevene om vi ikke kunne fortsette på søndagen.

Korinstruktøren i aksjon. - Klikk for stort bildeKateryna Ustyantseva er et synonym for entusiasme. Korinstruktøren i aksjon.