- Nynorsk er blitt spytta på

- Nynorsk i Stavanger kan sammenlignes med den eleven i klassen som blir mest mobba, sier forfatter Tore Renberg.Da han begynte å skrive "Du er så lys", gjorde Tore Renberg noe han ikke turde å si til forlagsredaktøren.

- Hvem er glad i nynorsk?

Tore Renberg har slengt spørsmålet ut i den ærverdige Sangsalen på Kongsgård. Fire 16 år gamle hender går langsomt i været. Innehaverne ser nesten litt skamfulle ut.

Det har de ingen grunn til, hevder Tore Renberg, den suksessombruste forfatteren og tidligere Kongsgård-eleven på besøk hos to førsteklasser fra Bjergsted.

- Før i tiden ble det brent hekser på Torget i Stavanger fordi noen oppe i Domkirken leste Bibelen opp ned, og folk trodde disse damene fortjente å dø. Litt sånn er det med bokmål i Stavanger, det skrives av fordi det er blitt en tradisjon, selv om dialekten her ligger nærmest nynorsk, sa Renberg.

Han la til at sammenligningen mellom bokmålsbruk og heksebrenning var litt drøy, før han ga elevene et innblikk i skrivingen av "Du er så lys". En dag våknet forfatteren opp og bestemte seg for å skrive romanen på nynorsk. Hans nyeste, "Tollak til Ingeborg", er også ikledd denne språkdrakten.

-Da jeg begynte å skrive nynorsk, merket jeg at fortellingen kom nærmere hodet mitt, munnen min og livet mitt. Men i første omgang turde jeg ikke å si det til folkene i forlaget, fortalte Renberg.

Vil han bare skrive nynorsk heretter, lød spørsmålet fra Mirjam i 1MDF.

Nei. Til høsten kommer et nytt bind i Teksas-serien, om den Hillevåg-gjengen som har et avslappet forhold til Norges lover, og her blir det bokmål som før.

- Jeg har hatt hjemmekontor siden 1995. Men den formen for hjemmekontor koronaen har forårsaket, er ikke bra, vi er jo skapt sosiale.

- Før tenkte jeg at det var stress med to skriftspråk her i landet. Nå tenker jeg at jeg er litt rikere, siden jeg har to språk jeg kan uttrykke meg på, mente Renberg.

Forfatteren holder i disse dager foredrag for alle førsteklassene på Katedralskolen, og han får en oppmerksomhet norsklærerne kan misunne ham. I øyeblikket er publikum klasse 1MDG og 1MDF, som har lest henholdsvis "Du er så lys" og "Mannen som elsket Yngve".

Elevene fascineres av glimtene fra forfatterens skriveverksted. Jo, han har mange ideer til nye romaner, både i form av notater på mobilen og i hefter. Og det kan ta fra fire dager til tre år å skrive en roman.

- Når jeg begynner, vet jeg alltid hvor jeg skal hen, omtrent som når jeg reiser til for eksempel Egersund. Men mellomstasjonene kan være ukjent. Da jeg hadde skrevet første side av "Du er så lys" satt jeg med et gigantisk frampek. Hvor jeg skulle rett etterpå, ante jeg ikke, røper Renberg.

Så er det tid for siste spørsmål fra salen. Ole fra 1MDG hiver seg frampå, ivrig. Dette MÅ han bare få høre den store forfatterens mening om:

- Ananas på pizzaen?

- Ja, svarer Renberg.