Nysgjerrig på katedralskolen? Klikk deg inn!

Anne Reiher, reporter for anledningen, i intervju med Sigve Wiedswang  Når tiendeklassingene ikke kan komme til oss, kommer vi til dem. På nettet.

Vanligvis inviterer vi tiendeklassinger til å besøke oss, for å vise hva vi har å by på. I år må katedralskolen invitere til digitalt Åpent hus. Tirsdag 26. januar kl. 18.00 og noen timer utover kvelden, er du velkommen til å følge live-sendingen fra katedralskolen på Facebook.Håvard Hansteen Nakling og Tuva Kristoffersen Grødem utøver magi i kjemisalen

Vi sender fra studio og gir deg innblikk i fag, studieretninger og i skolehverdagen på Kongsgård og i Bjergsted. I tillegg får du se reportasjer fra skolen, både på Kongsgård og i Bjergsted. Og på vår live-chat kan du stille spørsmål underveis.

Rekruttering

Men hvorfor må katedralskolen arrangere Åpent hus - søker ikke tiendeklassingene av seg selv?

- Som skole kan vi aldri ta for gitt at tiendeklassingene velger akkurat oss, svarer Margrethe Aas Johnsen, avdelingsleder ved Stavanger katedralskole.

Vanligvis, når koronaen ikke herjer, ønsker skolen hver høst og hver vår både niende- og tiendeklassinger velkommen til hospitering gjennom utdanningsvalg. Da får de to dager på skolen med en forsmak på våre programfag og et lite innblikk i hva det vil si å være elev i videregående skole, forteller Aas Johnsen.

Godt miljø

Fra tidligere år vet vi at Åpent hus er populært og at det er vår fremste rekrutteringsarena: Mange forteller at det var dette arrangementet som avgjorde valget mellom vår skole og andre skoler. Det er noe med stemningen på våre Åpent hus-kvelder som både kommende elever og deres foresatte liker. Men i år måtte vi tenke nytt og digitalt, forteller Aas Johnsen.

- Hva har katedralskolen å by på som andre videregående skoler mangler?
Lars Hagir Kvindesland spiller trommer i årets musikalband

- Hvor skal jeg begynne? Det er mye å trekke frem, men det som virkelig går igjen er miljøet. En av elevene vi har med oss i år, mener det er noe helt spesielt med å gå på Kongsgård - og det samme sier elevene i Bjergsted. Dessuten trekker mange fram det historiske suset på Kongsgård, i bygninger som ligner et museum, påpeker Aas Johnsen.

Også i Bjergsted har skolen et fantastisk bygg, mener hun, det er spesiallagd for å kunne drive førsteklasses opplæring innen de utøvende fagene og teorien som hører med.

- Elevene sier at katedralskolen lar deg være deg selv, alle passer inn, alle finner "sin gjeng". Vi vet at mange elever har god kontakt med de vennene de fikk på Katedralskolen gjennom hele livet. Og som en annen elev sa, lærerne ved Stavanger katedralskole tar deg på alvor og snakker til deg som en jevnbyrdig, avslutter Margrethe Aas Johnsen.

Sendeplan

Sendingen på nettet fra skolen tirsdag 26. januar er delt opp slik:

Kl. 18:00 - Studiespesialisering, realfag, Kongsgård.
Kl. 18:45 - Studiespesialisering, språk og samfunn, Kongsgård.
Kl. 19:30 - Musikk, dans og drama, Bjergsted.

Hjertelig velkommen til deg som skal søke videregående!