Oljemann fikk kjørt seg i Vg1

Det haster med å legge ned oljeindustrien, mente elevene. Vi kan løse problemene, sa oljemannen.

Debatt i Forestillingssalen: Fra venstre Kjetil Hjertvik fra Wintershall Dea, Åse Burgaard-Larsen (1MDF) og Berthine Marie Bergman (1MDG). - Klikk for stort bildeDebatt i Forestillingssalen: Fra venstre Kjetil Hjertvik fra Wintershall Dea, Åse Burgaard-Larsen (1MDF) og Berthine Marie Bergman (1MDG). Åse Kristin Bleka  Norsk sto på timeplanen og skriving av argumenterende tekst skulle læres. Så hvorfor ikke ta utgangspunkt i den pågående debatten om oljebransjen og klimakrisen, tenkte lektor Åse Kristin Bleka.

Og noen dager etter satt hennes klasse, 1MDG og parallellklassen 1MDF i Forestillingssalen i Bjergsted og hørte et engasjert og engasjerende ordskifte. Hjertvik, kommunikasjonssjef i det tyske energiselskapet Wintershall Dea, stilte villig opp, og han møtte motstand fra Berthine Marie Bergman (1MDG) og Åse Burgaard-Larsen (1MDF).

De to elevene mente oljebransjen ikke hadde noen fremtid, både fordi den bidrar til klimaendringene og fordi olje og gass uansett tar slutt en gang. Det haster å gjøre noe, dette handler om vår fremtid, om den verden vi skal leve i som voksne, hevdet Åse og Berthine.

Kjetil Hjertvik på sin side var optimist og håpet og trodde man ville finne tekniske løsninger på problemene med oljeindustrien. Dessuten betyr denne industrien så mye for norsk økonomi at den ikke kan avvikles brått. I tillegg brukes olje til langt mer enn drivstoff, poengterte han.

Etter at Hjertvik og de to elevene hadde innledet, haglet det med spørsmål og innlegg fra salen.