Politisk debatt på Katedralskolen

To ble litt klokere, én ble mer usikker.

De var fornøyd med årets skoledebatt: Fra venstre Stine Helén Hommen, Mathias Olsen og Sara Lee Heradstveit, alle fra Vg3. Ordskiftet i Bergelandshallen var bra, mener tre 18-åringer som skal stemme ved lokalvalget.

- Skoledebatten var ganske god, med angrep og motangrep det var fint å følge med på, sier Mathias Olsen i Katedralskolens 3STE.

Før han hørte debatten fredag 30. august i den fullsatte Bergelandshallen, ble han mer usikker på hvilket part han skal gi sin stemme. Men 18-åringen hører til på venstresiden, og vakler nå mellom Miljøpartiet de grønne og SV.

Innsikt

Sara Lee Heradstveit i 3MDF synes hun fikk en del innsikt av debatten, men tror det er nødvendig å gjøre litt research på egen hånd i det politiske landskapet før hennes stemmeseddel havner i urnen 9. september.

- Det er fint å høre ungdomspolitikere istedenfor eldre politikere. Jeg ble sikrere på at jeg hører til på venstresiden, men har ikke valgt parti, erklærer Sara.

Disse var representert i debatten: Fra høyre Liberalistene, FpU, Høyre, Unge Venstre, Grønn ungdom, Senterungdommen, AUF, SU og Rødt. Fra paneldebatten valg 2019  Stine Helén Hommen i 3MDF synes ungdomspolitikerne i debatten kom med mange gode poenger, men ikke var så flinke til å understreke og underbygge dem.

- De forteller hva de har lyst til å utrette, men er ikke så flinke til å si hvordan. For min del står valget mellom SV og Ap. Nå må jeg drive litt resarch før jeg bestemmer meg, sier Stine Helén.

Rikspolitikk

Ble debatten for sterkt preget av rikspolitikk og dermed for lite av lokalpolitikk, som jo er tema for det forestående valget?

Mathias: - Debatten burde ha vært litt mer relevant for det lokale.

Sara: - De skulle ha snakket mer om videregående skole i Stavanger.

Stine Helén: - Jeg er fra Randaberg og da var det greit med litt mer generell politikk også.

Perler

Helse, velferd, klima, skole og ungdom var temaene møteledelsen hadde satt opp for debatten. Mest snakk ble det om klima og miljøpolitikk, noe ungdom er svært opptatt av. Dessuten dvelte debattantene ved forskjellen mellom fattig og rik.

Da sitteplassene ble opptatt, var noen så heldige å få liggeplasser. Her noen retoriske perler fra ordsiftet:

- Å høre Arbeiderpartiet snakke om klimakrisen er som å høre Trond Giske snakke om likestilling.

- Den fattige alenemoren skal ikke betale for klimakrisen. Det skal de som har tjent seg søkkrike på den.

- Hvis du vil unngå å troppe fyllesyk opp til eksamen 18. mai, skal du stemme Høyre.

- Med FrP i regjering skulle spriten bli billigere og Mulla Krekar sendes ut av landet. Aldri har spriten vært dyrere, og Mulla Krekar fikk de ikke flyttet til Trøndelag engang.

- Bestemor mi er flinkere med Snapchat enn Høyre er med klimapolitikk.