- Props til dem som tar tysk III!

Etter over halve livet i Norge, trodde ikke Vg3-elev Kim Hinz at han skulle ha en sjanse til å vinne International Language Competition. Han hadde ikke engang tenkt å melde seg på!

Det var tysklærer Anne Reiher, eller Frau Reiher som elevene adresserer henne, som oppfordret ham.

- Jeg hadde ikke akkurat kjempemye lyst til å delta, innrømmer Kim.

Morsmålskategorien i tysk gikk over to runder og stilte krav til både grammatikalsk kunnskap, kulturkunnskap, kunnskap om interaksjon og ordforråd. Selv opplevde Kim at kvalifiseringsrunden var vanskeligere enn finalen.

- Noen av spørsmålene er svært vanskelige, eksempelvis var det i finalen et spørsmål om hvem som oppfant den første jet-motoren. Men som flyinteressert - og at dette skjedde i den byen jeg er fra, visste jeg svaret!

Til topps gikk det, og også to andre elever fra katedralskolen som har markert seg i morsmålskategorien, nemlig Friederika Brökel i 1C og Jakob Jassin i 1D.

Heder og ære, eller?

Og hva skal Kim gjøre med premien? Pokalen beholder han nok selv, om den ikke skal stå til utstilling på skolen, men pengepremien tenker han å dele med klassen sin i tysk III.

- Props til de som tar tysk III og ikke har språket som morsmål! Selv hører jeg hva som er riktig, grammatisk sett, for det er jo morsmålet mitt, men for de som ikke har det slik... De gjør en kjempeinnsats!

Selv hadde Kim spansk som sitt fremmedspråk, men valgte tysk i Vg3 for å få skikkelig dreisen på språket. Valg av videregående skole var for ham basert på en stor språkinteresse. I tillegg til spansk - og nå tysk, har han arabisk også i Vg3.

Og etter juni...?

- Jeg har god tid. Kanskje flytter jeg til Danmark. Det avhenger litt av om kjæresten min kommer inn på det han har søkt på. Men jeg har også søkt reiselivsledelse og hotelledelse, i tillegg til årsstudium i spansk og tysk, samt bachelor i arabisk.