Samle 40 arter, sa læreren. Dermed tok Tora håven fatt.

Jente holder objektssamlingen sin - Klikk for stort bildeLitt nerdete er jeg nok, så det var interessant å sette sammen denne samlingen av insekter, sier Tora Klippen. (Personen til venstre på bildet er ikke lærer).En vakker sommerdag satt øyenstikkeren i ei gran. Nå står den på nål i en praktfull objektsamling på Kongsgård.

Vi ser for oss Tora Klippen stå opp ved soloppgang i Sandnes. Klokken er fem-seks, men likevel har jenta en klar tanke i hodet: i dag skal jeg ta den.

Hun triver håven, norgesglasset og bilnøklene og kjører opp til Kubbetjørn, friluftsanlegget utenfor Sandnes. Lister seg ut i skogen. I dag skal den ikke slippe unna.

Dagen før så hun noen eksemplarer, svevende over vann eller myr, hvis de ikke satt i et tre. Luringene. Men i dag skal de møte én som er enda lurere.

Brunlibelle mot Tora Klippen. En øyenstikker med beskrivelse av art - Klikk for stort bildeJuvelen i samlingen: Brunlibelle er en øyenstikker som tilhører familiegruppen storlibeller.

Øyenstikker mot Kongsgård-elev.

Der! På ei grein i ei gran har det praktfulle insektet med to vingepar landet for å hvile. Stille som en indianer, unnskyld det politisk ukorrekte uttrykket, stille som et urfolk-medlem sniker Tora seg innpå.

-Svusj! Håven suser gjennom lufta og fanger brunlibellen. Nå bærer det lukt i gasskammeret, opp i norgesglasset, noen dråper eter og snipp snapp øyenstikker.

Men den levde ikke forgjeves. Brunlibellen fikk selskap av 39 andre insektarter Tora Klippen samlet inn sist sommer, som et ledd i faget Biologi 2, der Siri Ødegaard underviser henne. Full av lovord er Siri om sin elevs arbeid.

Sitronsommerfugler med beskrivelse av art - Klikk for stort bildeSitronsommerfugler. Drømte noen om sommer? Litt av æren deler Tora med lillesøsteren Una og den spanske vannhunden Walter (oppkalt etter sjokoladen Walters mandler). Foruten i Sandnes-skogene fløy trioen viden omkring i traktene i Eiken i Hægebostad i Agder, der familien har hytte.

-Jeg har alltid vært glad i blomster og dyr, for jeg ser så mye vakkert blant dem, forteller Tora i klasse 3STC.

-Da blir det vel biologistudier til høsten?

- Jeg lurte en stund på marinbiologi, men nå virker medisin mest fristende. Det er jo en form for biologi, det også.