Siste sprell før skolestrevet

Kanotur - Klikk for stort bildeAlarm, kano kapret! Som gjedda i sivet dukket Stian Vik Wathne i 1STD(foran) opp av tjernet på Horve og tok kontroll over farkosten med tre karer om bord. Fra venstra Victor Berge Johansen, Bastian Borge Bringsverd, og Eilert Lund-Hervik, alle 1STC. Først fikk de et temperert bad, så en kalddusj: I volleyball ble elevene banket av lærerne.

Sola skinte og vannspruten sto da Vg1-elevene på Katedralskolen tirsdag var på bli kjent-tur til Horve ungdomssenter i Sandnes. Men etter herlige dukkerter i typisk skolestart-vær ble det slutt på idyllen: Finale i volleyball mellom elevenes beste lag og lærerne.

Før oppElevenes vinnerlag - Klikk for stort bildeElevenes vinnerlag fra 1MDF. Fra venstra foran Fryd Fossmo Nymo, Inger Hovland og Ine Kvalvåg Narvestad. Bak fra venstre Ingrid Øxnevad Haavik, Victoria Houge Wold, Ole Ravn Hagland og Ragnhild Folgerø Faret. gjøret går Ole Ravn Hagland og sparker i sanden på banen, men med hodet høyt hevet. Han er talsmann for det beste av de to lagene til klasse 1MDG, som består av drama- og danseelever. Ole er Thalias tjener.

-Vi er ikke så nervøse, for vi har allerede vist at vi er best av elevlagene, sier Ole.

Spill elevlaget - Klikk for stort bildeOle Ravn Hagland på 1MDG-laget sender i vei en målrettet serve. I lærer-leiren er tonen litt mer oppesen. -Vi kommer til å spille for fullt, her blir det ingen nåde, lyder det fra pedagurkene i sommersol.

Til å begynne med ser det ut at lærerne skal bli gruset i sanden. En stund leder elevene 17-7. Men så skal Rolv Erik Aarrestad serve. Her står det mye på spill. Rolv Erik er nemlig gym- og mattelærer, og må kunne vise hvordan tingene gjøres.

Og jo, Rolv Erik i den giftgule skjorta får det til. Servene er skumlere enn matteprøvene han pønsker ut. Nå begynner dessuten lærerlaget å få styr på kroppsdelene sine, og vinner 25-23.

Spill - Klikk for stort bildePen retur av Rolv Erik Aarrestad i gul trøye. Til høyre for ham lærerkollegene Torgrim Gram Økland og Anne Reiher.Et sursøtt smil brer seg i ansiktet til lærer Inger Jorunn Brekne. Nei, hun synes ikke det er feigt å knuse elevene og kanskje ta fra dem selvtilliten: Vi fulgte et godt pedagogisk prinsipp. Elevene skal ha noe å strekke seg etter. Skolens motto er jo «per ardua ad astra» – gjennom hardt arbeid mot stjernene, minner hun om.

I dag får vg1-elevene smake mer på dette prinsippet, for nå er det i gang, skolestrevet med pi og hans oldemor.

Syv ferske fjes

Se mer bilder fra denne dagen her: