Skolens skarpeste sjakkhoder

Jakob Eide Omdahl (t.v.) måtte bite i brettet for Viljar Andersen Gjerstad i finalen i Katedralskolens sjakkturnering. (Foto: Rolv Erik Aarrestad) Viljar Andersen Gjerstad ble katedralkonge i sjakk, etter å ha slått Jakob Eide Omdahl i finalen.

Hvor blir det av jentene? Som kjent finnes det en dronning blant sjakkbrikkene, men årets utgave av Katedralskolens turnering var sterkt mannsdominert, for å si det forsiktig.

Det har i flere år blitt arrangert turnering i det edle krigsspillet på Katedralskolen. Tidligere var det elevene som på eget initiativ arrangerte, men nå har skolens aktivitetsgruppe overtatt.

Partiene spilles online, ved at deltakerne har brukere på en sjakk-app og "møtes" der etter å ha avtalt med hverandre. Aktivitetsgruppen setter opp turneringsoppsettet og oppdaterer det.

-På denne måten kan elevene bli kjent med andre på tvers av trinn og klasser, sier lærer og aktivitetsleder Rolv Erik Aarrestad.

Disse rundene førte Jakob og Viljar til finalen. Normalt velger deltakerne om de skal spille ansikt til ansikt eller på nettet, men i virusåret 2020 ble kun finalen utkjempet på et håndfast brett, med grundig håndvask før og etter. Hjernevask var ikke nødvendig, for sjakkbasillen blir man ikke kvitt.