Sofie til topps i Unge forskere: - Dette føles uvirkelig

Kapret førstepris med diktanalyse: Sofie Shuyang Bjarkø, 3STE.  En oppfordring fra norsklærer Åse Kristin gjorde Sofie 15.000 kroner rikere.

Nei, tenkte Sofie Shuyang Bjarkø, i dette selskapet holder ikke mitt bidrag. De andres virker så kompliserte. Da blir det litt puslete å komme trekkende med en analyse av tre dikt.

Men så skulle hun få gledessjokk da jurylederen i Unge forskere grep ordet:

- En av de tre førsteprisene går til Sofie Shuyang Bjarkø fra Stavanger katedralskole. Teksten hennes er særs moden og reflektert, og Sofie viser en sjeldent god evne til diktanalyse, uttalte juryen.

Koronadikt

Analysere og sammenligne tre dikt om koronatiden har Sofie gjort; hun viser hvordan de belyser håpløshet og kjedsomhet, men også fellesskap, håp og et nytt forhold til tid.

- Koronadiktene tar i ulik grad for seg mulige positive konsekvenser av krisen vi er inne i, forteller Sofie.

Uten Åse Kristin Bleka hadde det blitt verken penger eller heder på eleven i 3STE. På oppfordring fra norsklærer Åse Kristin sendte nemlig Sofie inn sitt arbeid, som ble ett av 77 innsendte i klassen for humanistiske fag og samfunnsfag.

Litteratur

At Sofie satser på litteratur i fremtiden, var et håp juryformannen uttrykte, og det er ut til at håpet blir oppfylt. Etter et år på Rønningen folkehøgskole i Oslo vurderer Sofie å studere fransk litteratur.

Her kan du lese Sofies arbeid. Det er en fordypningsoppgave i norskfaget:

På Kongsgård virker mange elever både høflige og beskjedne, men i Unge forskere-konkurransen forsyner de seg grådig av premiebordet. I fjor fikk skolen en første-, en andre- og en tredjepris i klassen for humanistiske fag og samfunnsfag, og bragden ble gjentatt i år, da Katedralskolen med sine tre av 11 finalister ble landets fremste. Også gjennom en rekke tidligere år har Katedralskolen gjort det svært skarpt i denne konkurransen.

Meierireklame

Hvordan markedsfører meierisamvirket Tine sine produkter? Det var spørsmålet Kajsa Rogde stilte seg i oppgaven som ble belønt med en av andreprisene. I programfaget Kommunikasjon og kultur (Lærer Torgrim Gram Økland) leverte hun den. Kapret andrepris med reklameanalyse: Kajsa Rogde, 3STD.

- I sin markedsføring er Tine både tradisjonell, modernistisk og postmodernistisk for å nå ut til flest mulig, forteller Kajsa.

Til høsten skal hun gå på Voss folkehøgskole. Hva veien blir videre, vet hun ikke.

Her er Kajsas arbeid:

Trump og Biden

Fra før hadde Lars Magnus Eltervaag Kristensen Garborgprisen i lomma, for et arbeid der han sammenligner retorikken til Biden og Trump i presidentvalgkampen. Begge spiller på frykt og setter ulike grupper opp mot hverandre, konkluderer Lars Magnus. Lars Magnus Eltervaag Kristensen, 3STD.

Nå har han fått en av tredjeprisene i Unge forskere og 7000 kroner for fordypningsoppgaven i norsk som  ble Garborg-premiert. Men til høsten vinker han retorikken farvel, for da begynner han å studere samfunnsøkonomi.

Her er arbeidet hans, en fordypningsoppgave i norsk (lærer Kjersti Vik):

Nå lurer kanskje vår mulige leser på hvorfor Kongsgård-elevene er så dyktige til å forske og skrive. Vi lar Kajsa Rogde prøve å forklare:

- Lærerne har gjort meg interessert i faget og stimulert lysten til å skrive og utforske, til å se nye sider ved en sak. Det er ikke sikkert lærerne på en annen skole har det samme engasjementet.