Stemningsfull avslutning for avgangselevene

Dansere - Klikk for stort bildeEndelig er det tilbake til normalen for avgangselevene! Etter to år med klassevis avslutning i Sangsalen, uten foreldre, kun med rektor, trinnleder og kontaktlærer, var alle invitert til stemningsfull avslutning i Kuppelhallen tirdag 21. juni.

De begynte tiden på videregående skole uten tanke om at en pandemi skulle endre ungdomstiden deres totalt. Dette elevkullet, og flere av lærerne også, har aldri før fått oppleve den magiske stemningen med en høytidelig avslutning i Kuppelhallen.

Pianist og flygel - Klikk for stort bilde

Og magisk ble det

Med salen full av spente elever og stolte pårørende,  fikk vi en knallåpning av Vg3 dans, nydelig koreografert av Maria Røyneberg Pedersen. Deretter fulgte flotte kulturinnslag tett i tett, med dramainnslag av Vg3 drama, sang av Nora Tangen Aarskog og Svalin Nonslid Tønnessen fra 3MDF, gitarsolo av Danis Kolak fra 3STE og pianostykke framført av Kenneth Tran fra 3STC.

Gitarsolo - Klikk for stort bilde

Rektor Grethe Mahan var i sin tale til avgangselevene opptatt av livet utenfor skolen, at de skal være modige og leve akkurat nå. «Vær dit sanne jeg,» sa hun. «Lev slik at du er sårbar og usikker, men også et liv der du er til stede for andre.»

Rektor holder tale - Klikk for stort bilde

Kveldens andre taler var elevrådsleder Victor Berge Johansen, og han skrøt av skolen og det fantastiske miljøet og elevene her: «I mine øyne er det typisk for katedralskoleeleven å være dyktig, dedikert, omtenksom og unik».

Vitnemål, diplom og egen Stavanger katedralskole-penn

Alle elevene fikk utdelt vitnemål og penn av rektor, i tillegg til at diplomer og priser ble delt ut til de elevene som har utmerket seg spesielt i både nasjonale og internasjonale konkurranser.

Gruppebilde 3A - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3B - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3C - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3D - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3E - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3F - Klikk for stort bilde

Gruppebilde 3g - Klikk for stort bilde

Kvelden ble som vanlig avsluttet med at rektor slo på gongongen for å markere slutten på 13 års skolegang - til både jubel og spenning blant årets avgangselever.

Rektor avlsutter året med Gong - Klikk for stort bilde «Når jeg slår på denne, er skoleåret over og dere vil ikke lengre være elever ved Stavanger katedralskole. Er dere klare for det?» spurte hun. Etter svarene å dømme, er overgangen til student- og voksenliv noe flere både ser frem til og kanskje gruer seg litt for, men alle vi ved Stavanger katedralskole vet at det vil de klare godt!

Vi ønsker dem tilbake på besøk i årene som kommer!

God sommer!