-Støtten til palestinerne gir oss et bredere perspektiv på verden

I den staselige Riddersalen på Katedralskolen ble PIS-elevne bespist under sommeravslutningenOliven. Hummus. Fredshåp. Velkommen til sommeravslutningen for Prosjekt internasjonal solidaritet (PIS).

Her er elevene som i løpet av de siste årene har besøkt den palestinske landsbyen Battir. Foran fra venstre Rebecca Chaparian, 2STB, og Ida Ekrheim, 3STC. I rekken bak dem fra venstre Maria Jørgensen, 2MDG, Åsne Rudi Berntsen, 2STA, Ida Gabrielsen Lunde, 2MDF, Sunniva Bjørnestad Ellingsen, 3MDG og Greta Schimanski, 3STE. I bakerste rekke fra venstre Lars Magnus Eltervaag, 2STD, Rasmus Stava, 2STB, Gabriel Økland Retallack, 3STD, Jonas Molde Hollund, 3STA og Daniel Axelsen, 3MDF.

-Konflikten mellom Israel og Palestina virker svært fastlåst. Likevel er det viktig at vi stiller oss solidarisk med palestinerne og støtter dem, sier Ida Ekrheim.

På randen av ferien var hun med på sommeravslutningen til Prosjekt internasjonal solidaritet (PIS). I prosjektet samler Katedralskolens elever inn penger til ungdom i den palestinske landsbyen Battir i nærheten av Betlehem. Pengene går til organisering av fritidsaktiviteter, som et ledd i opplæringen i demokrati.

Daniel Axelsen (3MDF) og Ida Ekrheim (3STC) lærte mye av sitt besøk i den palestinske landsbyen Battir. Besøke Battir hadde alle deltakerne på avslutningen gjort, og Ida Ekrheim sitter igjen med varige inntrykk:

-Vi besøkte palestinske familier som har fått en del av landet sitt stjålet av israelerne. Men vi reiste også inn i Israel, der vi ble minnet om at det politiske landskapet i landet er fargerikt. Ikke alle støtter regjeringens politikk, sier Ida.

Også Daniel Axelsen var med på turen. Den ga både ham og Ida et bredere perspektiv på verden.

-På forhånd hadde jeg en viss mening om konflikten, men reisen ga meg mye større innsikt og sympati for begge sider. Det er sørgelig å se mangelen på kommunikasjon mellom dem, sier Daniel.

Hva er så veien til fred? Tostatsløsning eller enstatsløsning?

-Det lappeteppet av landområder vi ser nå, kan ikke vedvare. Et fjernt håp er én stat der alle har like rettigheter, sier Ida.

Servering med sterke innslag fra Midtøsten: Naanbrød, tyrkisk burger, oliven, yoghurt og mujadara.

Hummus hører med når det skal spises palestinsk. Hummus er laget av kokte og mosede kikerter blandet med tahini, olivenolje, sitronsaft og hvitløk.

Sabreen Shami fra Battir er student, men tar gjerne et tak i jordbruket. Svalt og trivelig på Café al Jenan i Battir