Swing it magistern, Turid er på veggen

Gubber i gullrammer har fått selskap av katedralskolens første kvinnelige rektor. Avdelingslederne Pål Blakely (t.v.) og Jon Skrudland avduker portrettet av Turid Myhra.

Ingen glemmer møtene på rektor Turid Myhras ærverdige kontor der hennes forgjengere skulte ned fra veggen. Så kunne noen kaste fram et forslag som kostet penger, utgifter fjernt fra de faste utgiftspostene.

Det var da man kikket håpefullt på Turid, damen som ikke har glimt i øyet, men i begge. Etter en kjapp tenkepause åpner hun munnen og slynger ut ordene alle ventet på:

-Swing it magistern!

Sitatet fra den svenske filmkomedien anno 1940 fikk kronene til å trille.

Senere måtte Turids etterfølger, Grethe Mahan, danse swing med budsjetter. Hun ringer til pengevokterne i Rogaland fylkeskommune (ikke skoleavdelingen) og spør ydmykt om midler til et oljemaleri av katedralskolens første kvinnelige rektor, hun som stanset en stri strøm av testosteron gjennom nesten 200 år.

Den portretterte skal ikke smile, det virker enerverende i det lange løp, mener Kari Grasmo. Her to versjoner av Myhra.- Nei, dessverre, lød svaret, oljemaling av avgåtte sjefer spanderte ikke fylkeskommune lenger. Fotografi fikk holde.

Foto? Fysj! Heller ingenting. Grethe gir seg ikke, hun graver frem penger fra kriker og kroker i skolens budsjett og allierer seg med Kirsti Haug, tidligere viserektor og leder av norskavdelingen. Dermed blir bildekunstner Kari Grasmo i Oslo anropt.

- Portrett? Nei, jeg orker ikke flere gubber med dress og slips, gisper Grasmo. Da hun blir orientert om at det er et bilde i dameklassen man ønsker seg, kan Turid Myhra reise til Oslo 4-5 ganger for å sitte modell. Muligens ble det så mange ganger fordi verken motiv eller maler er kjent for å dyrke tausheten.

- For meg personlig er det ikke viktig å bli portrettert. Det er viktig fordi jeg ble den første kvinnelige rektor og fordi kvinner trenger forbilder på alle arenaer, sa Turid Myhra i sin takketale etter at hun var blitt fløyel-avduket i Riddersalen, skolens fornemme personalrom, omgitt av nåværende og tidligere ledere.

Hun benyttet anledningen til å fremheve åpenheten og rausheten hun hadde møtt på katedralskolen. I hennes tid ble Bjergsted-delen opprettet, med musikk, dans og drama på toppen av studiespesialisering. Noe ekstradrama ble det nok under sammensmeltingen.

- Uenighet er ikke farlig, bare den går på sak og ikke person. Vennlighet er dessuten viktig, og den finnes det mye av på denne skolen, sa Turid. Foruten Turid Myhra har Kari Grasmo malt kong Harald, og det skal være portrettet majesteten er mest fornøyd med av alle.

Festligheten i forbindelse med hennes avduking var alt annet en overdådig (eplesaft og sushi), men for sikkerhets skyld koster vi på oss et sitat fra Hasse Ekmans sang "Swing it magistern":

Intro:

Det var en gång en skola med en lärare i sång
Han var så vådligt snäll och skötsam
Och barnen de fick bara öva skalor dagen lång
Lektionerna de blev ett tvång
Men en utav eleverna blev trött en vacker dag
Tog mod till sig och reste sig och sa:

Refräng:

Swing it, magistern, swing it
Det är tidens melodi
Gör som vi, var glad och fri
Ja, ni kan inte låta bli med all er energi
Åh swing it, magistern, swing it
Det är tidens egen sång
Allesammans på en gång:
Ba-da-da-da-da-da-da-duh

Turid Myhra, rektor ved Stavanger katedralskole 2012–2017
Fødeby: Porsgrunn.

Utdanning: Nordisk hovedfag fra Universitetet i Bergen, dessuten tysk og historie.

Karriere: Lærer ved Riska ungdomsskole og ved Hinna videregående, konsulent i pedagogisk avdeling i Rogaland fylkeskommune, avdelingsdirektør ved Norsk hotellhøgskole, rektor ved Lundehaugen vgs, utdanningsdirektør ved UiS, rektor ved St. Svithun vgs, rektor ved Stavanger katedralskole, spesialrådgiver i Rogaland fylkeskommune, rektor ved Randaberg vgs. Nå pensjonist.

Lidenskap: Italia og italiensk.