Teatersjefen plukket ut skuespillerne han mente passet best. Da ble det veldig mye Bjergsted.

I "Skjerp deg!!" spiller Petra Renberg ei jente med spisevegring. Vondt, men nyttig å se på. Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater "Skjerp deg!!", heter stykket. Ungdommene på scenen gjør det i ett kjør.

Hvem er det som kommer smygende ut av det blå lyset?

Kaja, ja.

Og hvem skimter jeg borte i kroken?

Heine, ikke aleine.

Lyset skrus opp, og så følger de på, Ingeborg, Runar, Eline og Herman. Nå er frammøtet nesten like bra som i religionstimen i 3F fredag morgen, så her behøver jeg ikke tenke på å føre fravær.

Dette er Kjellerteatret en tidlig torsdagskveld, og 10 av de 12 skuespillerne i Ungdomsteatrets "Skjerp deg" ser jeg omtrent daglig på Katedralskolen. Hvorfor? Hvordan?

Mann med hatt: Bjørn Ravn Carlsen - Klikk for stort bildeEtter å ha sett "Skjerp deg!!", sa en publikummer til Bjørn Ravn Carlsen: Godt ungdomsteater er bedre med ungdom i rollene enn det ville ha blitt med profesjonelle. Det er den fineste komplimenten han har fått. Hattemann

Fyren på stolen i den skummeltmørke salen kan aldri ha fått så hatten passer, siden hodet virker vel drøyt til plagget på toppen. Men uansett, sist vår klødde han seg i hodet, hatten, hjernen eller et annet sted.

Bjørn Ravn Carlsen er sjef for Barne- og Ungdomsteatret på Rogaland Teater. Nå skulle han plukke ut mellom seks og åtte skuespillere til Ungdomsteatrets neste oppsetning med ham som instruktør - en produksjon rik på musikalske innslag, så her skulle det letes etter sceneferdigheter i stor skala.

Aktørene måtte ha god sangstemme, de fleste burde beherske et musikkinstrument eller tre; dessuten var han på jakt etter scenekunstens sedvanlige timing, mimikk, tekstuttale og kroppsbeherskelse.

Ikke hard

Det er veldig mange flinke i Ungdomsteatret. Så nå måtte Carlsen gjøre seg hard. Dét greide han ikke.

Etter utvelgelsen satt teatersjefen igjen med en trupp på 12. Hele 10 av dem går på Katedralskolen i Bjergsted, brorparten på musikklinjen.

- Jeg tenkte ikke skole da jeg plukket ut aktørene, erklærer Carlsen.

To av skuespillerne går i første klasse i Bjergsted, men de hadde ikke begynt der da de kom med. Flertallet av de 12 har utviklet sitt talent gjennom mange år i Barne- og Ungdomsteatret. Og så er det jo ikke underlig at elever med musikk- og teaterinteresse går på musikk-, dans- eller dramalinje i Bjergsted, påpeker teatersjefen.

Spisevegring. Selvmord. Skjønnhetstyranni. Det heter tre av de mange ingrediensene i "Skjerp deg!!". Fellesnevneren er press, både det hjernegnagende foreldremaset ungdommer utsettes for, og de veldige kravene de stiller til seg selv.

Mennesker under ombygging kan være en god definisjon på ungdommer, og stykket pisker oss foreldre med klar beskjed om at vi bør være litt mer varsomme nær byggeplassen.

Én ble to

Men hvordan skulle han få plass til alle de 12 på scenen? Bjørn Ravn Carlsen lot to og to aktører spille ett menneske, som dermed framstår i samtale med seg selv.

"Skjerp deg!!" samlet full kjeller de første kveldene og selger fortsatt godt. Aftenbladets anmelder Jan Zahl var begeistret:

"Ungdommane framstår avslappa og tydeleg til stades i rollene sine. Dei er samspelte, gode på alt frå diksjon til timing. Og så er dei altså fantastisk gode på det musikalske."

Etter at Carlsen hadde plukket ut sine 12 disipler, samlet han dem rundt en flipover. Idédugnad. Stikkord. Situasjoner. Aktørene skulle nemlig skrive stykket selv, og snart forfattet hvert scenepar sine replikker.

- Ungdommene har lagd 90 prosent av stykket. Jeg bestemte bare at det skulle spilles i Kjellerteatret, at vi gikk utenom humoren denne gangen og at vi måtte ha par på scenen. Ingen ideer er mine; jeg har bare bidratt med noen få formuleringer i teksten, forteller Carlsen.

Gruppebilde. Skuespillerne i Skjerp deg. - Klikk for stort bildeDisse spiller i "Skjerp deg!!": Foran Ingeborg K. Skarsgaard og Heine Røise, begge 3F på Katedralskolen. Neste rekke fra venstre: Runar Bjørnsen Jekteberg, 3F, Kaja Hjertenes, 3F, Eline Hunstad Haugen, 3F, Balder Scheen Jacobsen, 3G og Herman Hilde Pedersen, 3F. Bak fra venstre: Feline Fredrikke Poulsson, 1G, Jørgen Nistad Westermoen, Vågen vgs, Petra Renberg, 1F, Frikk Hana, 2G og Tiril Victoria Gillies, St. Svithun vgs. Deviced theatre

Bare én gang tidligere, og da i et mindre format, har han latt skuespillere utforme sitt eget stykke. På engelsk heter det deviced theatre.

- Jeg synes dette har vært utrolig kjekt, uttaler teatersjefen.

Hvis skuespillerne også synes det har vært kjekt, så kjekt at de ønsker å bli skuespillere, hva sier han da?

- Jeg sier at jeg kan lese med dem når de forbereder seg til opptaksprøven på Teaterhøgskolen.

- Advarer du dem ikke mot et tøft yrkesliv?

- Det trengs ikke. Når ungdommene kommer til øvelsene om ettermiddagen, ser de skuespillerne på Rogaland Teater gå hjem. Og når øvelsen er over, kommer de proffe tilbake på jobb.

- Gir du noen ungdommer beskjed om at de ikke er gode nok?

- For mange år siden sa jeg til en som ville bli profesjonell, at vedkommende hade en lang vei å gå. Alle de 12 i "Skjerp deg!!" er gode nok. Noen vil kanskje ikke, mens andre når av ymse og kanskje tilfeldige årsaker ikke når opp.

- Er Teaterhøgskolen fortsatt det forløsende?

- Det er stadig den sikreste veien til fast jobb, men det finnes mange aktører i både film og teater som har gått andre veier. For noen år siden leste jeg med ei jente fra Ungdomsteatret før opptaksprøven på Teaterhøgskolen. Etter fire forsøk ville hun gi opp. Prøv én gang til, sa jeg. I dag lever hun veldig godt som skuespiller i fast jobb.