Til finalen i Abel-konkurransen

Katedralskolens Viljar Andersen Gjerstad er et av de lyseste mattehodene på videregående her i landet.

Han kommer fra et tungt belastet miljø, tungt belastet med tanke på matte. Begge Viljars foreldre er sivilingeniører, storesøsteren er helt ok i faget og en onkel kom i sin tid via Abel til en internasjonal matematikkonkurranse.

I runde to i årets Abel-konkurranse (se lenke under) ble Viljar nummer fem, og han har derfor et visst håp om å gå videre til IMO (Den internasjonale matematikkolympiaden). Minst seks av de beste finalistene får billett dit.

-Matematikk har alltid vært faget som interesserte meg mest og som jeg fikk best til. Men det var først i niende og tiende klasse at det virkelig løsnet, forteller Viljar. Han går i klasse 2STC.

Mange liker matte omtrent like godt som ligging på spikermate eller spising av levende snegler. Viljar elsker faget fordi det er fascinerende å finne løsninger på problemer. Elever som ikke er fullt så flinke, råder han til å øve iherdig på stykker av den typen de vet kommer på neste prøve.

Finalen i Abelkonkurransen foregår i Trondheim 3. mars, men Viljar og de andre konkurrentene får en forkortet vinterferie, siden det blir tre dagers treningsleir med undervisning før det store slaget.

-At vinterferien blir litt amputert, gjør meg ingenting, så lenge jeg får jobbe med matte, sier Viljar.

Hva han gjør i timene i faget med lærer Agnete Engan? Han sitter mye og holder på med sine egne ting, for eksempel oppgaver som tidligere har vært gitt i Abel-konkurransen. Mer om den og oppgaver finner du her: