Til finalen i Abelkonkurransen

Logo abelkonkurranse - Klikk for stort bildeViljar har ikke bare et godt fysikkhode. Han er også i blant landets skarpeste elever i matte. I dag arrangeres finalen i Abelkonkurransen og Viljar er en av deltakerene.

338 skoleelever kvalifiserte seg til runde to og forsøkte å komme til årets finale i den landsomfattende metamatikk-tevlingen Abelkonkurransen. Blant de 28 som kniver med tall i finalen i dag, 8. mars, er Viljar Andersen Gjerstad fra 3STC på Katedralskolen. Bilde av elev foran tavle - Klikk for stort bildeViljar Andersen Gjerstad i 3STC trives med tall.

Som den eneste videregående elev fra Rogaland nådde Viljar finalen i konkurransen oppkalt etter Norges fremste matematiker, Niels Henrik Abel (1802-1829) fra Finnøy.

Også i fjor nådde Viljar finalen i Abelkonkurransen, og da ble han nummer ni. En plassering blant de ti beste var målet dengang.

I år gjør Viljar det skarpt også i den landsomfattende Fysikkolympiaden. Som en av tre elever i landet scoret han fullt hus i første runde.

FAKTA
Abelkonkurransen
Abelkonkurransen er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i videregående skole. Konkurransen består av to innledende runder som gjennomføres digitalt ute på skolene, og en finale som i 2021 vil arrangeres ved skolene (holdes i "normal-år" ved NTNU i Trondheim). De som gjør det godt i Abelkonkurransen, kan bli invitert til en eller flere internasjonale konkurranser i matematikk. I 2020 tok Norge gull i OL.

Les mer her: