- Utveksling er en unik mulighet

De siste fire ukene har syv av våre elever vært vertselever for syv spanske elever fra Castilla y León. Hva syns de spanske elevene om Norge? Og hvordan er det egentlig å være med på utveksling? Vi har snakket med noen av dem.

Lara García Paz og Selma Jåsund Kvinnesland samarbeider godt i spansktimen i Vg1

Skolen i Spania er strengere

De spanske elevene har fått egne timeplaner basert på fagene de tar hjemme. I tillegg har de fått læringsoppdrag av lærerne i Spania, så skoledagene har vært travle. – Vi ble litt overrasket over at det er lov å spise i timene her, sier de. – I Spania får vi ikke lov til å ha mobilen framme i timene, og vi må spørre om lov til å gå på do. En annen ting som er forskjellig er at her er timene organisert i lengre økter, mens de i Spania er vant til å ha mange forskjellige enkelttimer i løpet av en dag. De trekker også fram en annen forskjell. – Gymtimene er tøffere her. I Spania trenger man som regel ikke å dusje og skifte etter gymtimen, men det må man i Norge, sier Cristina.

Har fått sett litt av Norge

De spanske elevene har ikke bare gått på skolen. I løpet av de ukene de har vært her har de også fått sett seg litt rundt i distriktet. Både fjord, fjell og strender har stått på programmet. Vertsfamiliene har tatt dem med til Preikestolen og Månafossen, noen har vært i Egersund, mens andre har vært i Sirdal og stått på ski. Lara forteller at i det området av Spania de kommer fra er det snø om vinteren og at mange pleier å stå på slalåm. Langrenn er derimot ikke like vanlig.

Nordmenn er litt rare

- Nordmenn er veldig stille og rolige. De snakker ikke med folk de ikke kjenner, og det er ikke vanlig å sette seg med noen man ikke kjenner på bussen eller toget, sier Lara. – For oss er dette veldig rart. På bussen i Spania snakker alle med hverandre, selv om de ikke kjenner hverandre. - Vi er nok også mer høylytte enn nordmenn, og vi har ved et par anledninger blitt hysjet på av de norske vertselevene når de syns at vi har laget for mye støy på bussen, ler Cristina. - En annen ting vi ikke er vant til er å ta av skoene når vi går inn til noen, sier Lara. - Det er ikke vanlig i Spania.

Hva med den norske maten?

Spania er jo kjent for god mat. Så hva synes de spanske elevene om den norske maten? Både Lara og Cristina er enige om at maten i Norge er god. Begge to trekker fram pasta med laks som en ny favorittrett. – Vi spiser jo norsk laks i Spania også, men her lager dere flere ulike retter med laks, sier Lara. Cristina er enig. - Jeg er ganske kresen på maten hjemme i Spania, men her liker jeg nesten alt. Det som er mest utfordrende for oss er tidspunktene for måltidene i Norge. – Det er veldig annerledes enn i Spania, sier de.

Hvordan er det å ha besøk?

Ingrid Stenseth Kolnes, Cristina Rodriguez García og Lara García Polo har blitt gode venner

Det å ha besøk i såpass lang tid som fire uker er uten tvil utfordrende. – Det er krevende å alltid ha noen med seg, sier Ingrid. Men hun legger raskt til at det samtidig er veldig kjekt å alltid ha noen å gjøre ting sammen med. – Vi har hver vårt rom, så vi har muligheten til å trekke oss tilbake når vi trenger det. Det tror jeg har vært viktig for at det har fungert så bra. - Som familie har vi også gjort flere ting sammen enn vi vanligvis gjør, så det er jo en annen positiv side ved å ha besøk, sier Ingrid.

Nye vennskap

Ingrid og Cristina har blitt gode venner, og vil fortsette å holde kontakten. Til sommeren har Ingrid planer om å reise tilbake til Spania. Hun har blitt invitert til å bo hos Cristina og familien i ferien, noe hun gleder seg veldig til.

Anbefaler Vg1-elevene å søke

Ingrid vil absolutt anbefale årets Vg1-elever å søke om å få reise på utveksling. – Det har vært en unik opplevelse. Man får ikke bare praktisert språket, man lærer også mye om kulturen og folket som det ikke går an å lese seg til, sier Ingrid. Hun understreker at man ikke trenger å være kjempeflink i språket for å søke. – Det viktigste er at man er åpen og interessert i å lære.

Utveksling gjennom Erasmus+

Hvert år kan Vg1-elevene søke om å reise på utveksling i Vg2 til henholdsvis Tyskland, Frankrike og Spania. De blir satt sammen med en partnerelev i landet de reiser til. De bor hos familien til partnereleven, og så kommer partnereleven til Norge og bor hos deres familie. De norske elevene reiser før høstferien og blir i fire uker. Så kommer partnereleven på besøk i fire uker. Tidspunktet her varierer litt fra land til land. Akkurat nå er de spanske elevene her. De franske var her i høst, og de tyske kommer til våren.

Viktor Vikstrøm og Jenny Instefjord fra 1STD er veldig fornøyde med å ha med seg Lara García Polo og Cristina Rodriguez García i spansktimene