Viljar på niende i Abel-finalen, går videre til nordisk tevling

Førnøyd etter Abel.finalen: Viljar Andersen Gjerstad, 2STC.  -Jeg er fornøyd. En plass blant de ti beste håpet jeg på, og det gikk akkurat, sier Viljar Andersen Gjerstad i 2STC.

Forleden kom han på niendeplass i finalen i den nasjonale Abel-konkurransen i matematikk. Der konkurrerte han med 25 av Norges skarpeste elevhoder i faget.

20 av finalistene går videre til en nordisk mattefinale som holdes 30. mars på de forskjellige skolene. Om han klarer et bra resultat der, blir Viljar med i Baltic Way, der fem elever fra Norge stiller lag som skal bryne seg på mannskaper fra Sverige, Danmark, Finland, Island, Estland, Latvia, Litauen, Tyskland, Polen og Russland. Det skjer i november i år.

I den nasjonale finalen var det fire oppgaver som skulle løses på fire timer, forteller Viljar. Oppgavene var oppdelt i kategoriene kombinatorikk, tallteori, algebra og geometri. De var naturligvis veldig vanskelige, men også veldig interresante, sier han.

- Jeg kommer definitivt til å jobbe videre med matte, og håper å få et enda bedre resultat neste år, sier Viljar Andersen Gjerstad.