Bjergsted

Bjergsted-elevene går på kulturbeite. Skolen ligger rett ved Kulturskolen, Konserthuset og UiS’ institutt for utøvende kunstfag. Dette er et kraftsenter for kunst i Stavanger, der folk gleder seg over musikk, dans og drama. Et vanlig kjennetegn på dette: Smil

STUDIETILBUD

Greier du ikke å stå stille når du hører musikk? Føler du deg naken uten gitaren i fanget? Liker du å være en annen i tillegg til deg selv? I Bjergsted utvikles dine skapende evner, du venner deg til å samarbeide og du blir vant til å opptre for et publikum. Disse ferdighetene er ettertraktet i dagens arbeidsmarked. Som elev får du delta i workshops, mesterklasser, forestillinger og konserter. Høydepunktet er musikalen i Vg3.

STUDIEKOMPETANSE

Ved Stavanger katedralskole Bjergsted står dans, musikk og drama på timeplanen, i form av både teoretisk og praktisk læring. Du får kunstfagene i tillegg til fagene som skaffer deg generell studiekompetanse. Tre år i Bjergsted gir deg verdifull bagasje med på yrkesveien, enten du kommer til å bære en dokumentmappe eller en fiolinkasse.

elever i dramaundervisning - Klikk for stort bilde
To elever i dansesalen øver på koreografi - Klikk for stort bilde

MILJØET

Kommer du inn i Bjergsted-bygget fra sjøsiden, ser du den straks. Bøketrappa. Her sitter elever tett i tett som på et fuglefjell, men det hekkes ikke; det skravles og skrives, det flørtes og forberedes. Hører du rytmen i teksten? Så dans da vel! I Bjergsted er ikke norsk bare norsk eller dans bare dans. I de teoretiske fellesfagene kan lærere og elever spille på kunst-fagene. Da blir det fort lyrikk og musikk og Darwin og drama.

KLAR FOR LIVET

Er musikk-, dans- og dramalinjen bare for folk som går med en kunstner i magen? Slett ikke. Noen elever studerer kunstfag etter at de er ferdig hos oss, mens mange tar med seg verdiene og ferdighetene herfra og sprer seg ut i mange ulike studier.