Kongsgård

Lunsj i Torgtrappene og kaffe fra Starbucks. Norsk i Lille Marius. Den første katedralskolen her ble grunnlagt i 1160, da Domkirken var ny. Plasseringen vår er det ingen som kan slå - alle veier leder til Kongsgård, enten du kommer med sykkel, båt, buss eller tog.

STUDIETILBUD

Einstein eller Ibsen? Aritmetikk eller arabisk? Realrente eller Renberg? På Kongsgård er det plass til elever som er glad i tall eller ord eller begge deler. Vi tilbyr full fordypning i realfag og fordypning i språkfagene også i Vg3, noe som gir deg tilleggspoeng til høyere utdanning. Tidligere elever har opplevd at årene på Kongsgård gjorde dem godt rustet til overgangen til utdanning på høyskole eller universitet.

SPRÅK- OG SAMFUNNSFAGENE:

• Engelsk og arabisk
  • Fremmedspråk nivå III
  • Kommunikasjon og kultur
  • Historie og filosofi
  • Psykologi
  • Sosiologi og sosialantropologi
  • Rettslære
  • Politikk og menneskerettigheter

REALFAGENE:

• Matematikk
  • Fysikk
  • Kjemi
  • Biologi
  • Teknologi og forskningslære

I tillegg tilbyr vi Breddeidrett

Elever spiller bordtennis i rektorhagen - Klikk for stort bilde

MILJØET

Lærerne gløder for fagene sine og gir deg individuell oppfølging. Klasserommene tar maks 25 elever. Ingen forsvinner i massen og alle blir inkludert gjennom aktiviteter som bli kjent-dag, sjakkturnering, turdag og skoleball. Ved Stavanger katedralskole får du god anledning til å finne andre som deler samme interesse som deg selv. Elevene driver ulike klubber, alt fra helårsbadere til bakeklubb, skoleteateret Idun og Pubertetskoret.

FORSKERLINJE

Skolens forskerlinje har fokus på nysgjerrig utforsking gjennom fag som programmering og modellering, og samarbeider tett med UiS og ulike bedrifter i regionen. I løpet av tre år får du undervisning og praktisk erfaring for å forstå hva forskning er. Du får også mulighet til å få studiepoeng fra universitetet.

Guttsetter sammen utstyr - Klikk for stort bilde