Studievaner for hjemmeskole

Denne guiden er ment som tips og hjelp til å etablere gode studievaner nå som skolen er stengt for undervisning.

Vi skal innom:

1. Hvordan organisere skolearbeidet

Husker du følelsen av å være ny på skolen, august vg1? Kanskje opplever du litt av den samme forvirringen nå, samtidig som du skal være så organisert som du var før skolebygningen stengte 12.03. Faglæreren er førstelinjen i fagene dine, og den som har oversikt over organiseringen av det faglige arbeidet. Sjekk likevel Itslearning, dernest en medelev, og om du fremdeles er usikker, snakker du med faglæreren din.

Hold deg til timeplanen så mye som mulig. Å holde en timeplan bevarer en følelse av normalitet og forhindrer deg i falle for langt bak.

Under er noe av det du bør skaffe oversikt over:

Synkron undervisning er når du, klassen din og læreren arbeider med skolearbeidet samtidig, eksempelvis i videochat.

Asynkron undervisning er når du jobber med skolearbeidet uten at læreren kan gi deg direkte tilbakemelding, eksempelvis når du ser en video som læreren din har spilt inn og delt med deg.

  1. Skal fagene dine ha noen form for synkron undervisning? Foregår det asynkron undervisning? I så fall; hvor?
    1.  Hvordan organiseres denne (itslearning? Teams?)?
  2. Er det endringer i oppgaveinnleveringer?
    1. Er innleveringsfristene endret?
    2. Er måten du skal levere på endret?
  3. Hva gjør du om du trenger hjelp med skolearbeidet?
    1. Hvilke kontaktpunkter har faglærerne dine, i timene og utenfor?
    2. Hvilke forum bruker klasse og lærer for faglig oppfølgning?

Det finnes selvsagt flere måter å holde oversikten på. Har du en som fungerer for deg, bruker du den. Under er det foreslått én måte:

 

Fag 1

Fag 2

Fag 3

Viktige datoer

 

 

Innlevering fredag

Endringer

Lab utgår

Live forelesning i Teams

Gruppediskusjon i Itslearning

Opptak av forelesning

Valgfri innlevering etter gruppediskusjon

Viktige lenker og info

Opptak av forelesning

Lærer kan veilede etter timeplan

Online diskusjon i Teams

Heldagsprøven går som planlagt, vise utregning i video (innlevering)

 

Etter hvert som den nye situasjoner begynner å bli den nye normalen, vil du se at du har færre forpliktelser, sosiale sammenkomster, og så videre. Å lage en timeplan kan hjelpe deg med å strukturere dagen og holde deg motivert. Om du ikke allerede har en ukentlig eller daglig kalender, kan du bruke eksempelet under til å organisere tiden din (iCal eller kalenderen i Outlook er gode alternativ). Husk å inkludere tid til å slappe av, trene og annet du liker å gjøre.

 

Timeplanfestet aktivitet

 

Arbeidsform

Personlig pleie/fritid

07:30

 

 

Frokost med mamma

 

08:15

Norsk

Oppmøte i Teams. Kameratvurdering i grupper. Levere utkast til kortsvar på Itslearning (fredag)

 

09:00

Norsk

 

 

10:00

Biologi

Lese kapittel 3, oppgave 10-15. Levere video med løsning.

 

11:00

Biologi

 

 

11:30

Kl. 12:00: Teamsmøte med kalkulatorklubben

 

Lunsj med venn på Facetime

 

12:30

Matte

Oppmøte i teams. Se videoforelesning, løse oppgaver i grupper. Gruppelevering i teams

 

13:20

Matte

 

 

14:00

Histfil

Gruppediskusjon i Teams, hele klassen

 

15:00

 

 

 

16:00

 

 

Egentrening, løpe tur?

2. Unngå multitasking

Nå som du skal gjøre mye arbeid på egenhånd og tiden er mindre strukturert enn du er vant til, kan fristelsen for å multitaske bli stor. Vi tenker gjerne at vi er flinke til å multitaske, men forskning viser at bare 2% av befolkningen faktisk kan multitaske. Om du tenker at du multitasker, er altså sjanser stor for at du bare switcher mellom oppgaver (mikrotasking) 😉

Ulempen med multitasking og mikrotasking

  • Oppgaver tar lengre tid. Hver gang du vender tilbake til en oppgave (fra Instagram, for eksempel), må du finne tilbake til hvor du var, huske hva du holdt på med, osv.
  • Sjansene for å gjøre feil blir større. Distraksjoner og det å veksle mellom oppgaver gjør hjernen sliten.
  • Du husker mindre. Når hjernen må dele oppmerksomhet mellom mange ulike oppgaver, vil det du skal lære ikke feste seg like godt i langtidsminnet ditt (fordi det ikke kodes ordentlig i hjernen din).

Hva du skal gjøre i stedet

Når du trenger å fokusere på noe viktig, tenk på The Magic of Monotasking.

  • Fokuser på en ting av gangen.
  • Ta pauser mellom oppgaver.
  • Test ut “pomodorometoden” for å fokusere i 25- eller 50-minuttersbolket og deretter belønn deg selv med 5 eller 10 minutter pauser.

3. Å gjøre det meste ut av videoforelesninger

  • Benytt muligheten til å stille spørsmål. Når læreren åpner opp for spørsmål, om det er en synkron videoforelesning, bør du benytte deg av muligheten til å stille spørsmål. Om det er asynkron undervisning; finnes det et sted dere kan diskutere (Itslearning? Teams?).
  • Steng ned distraherende faner og apper. Mennesker er ikke så flinke til å multitaske som de tror (se punkt 2 over).
  • Fortsett med å ta notater på lik linje som du ville gjort i klasserommet.
  • Om læreren legger ut video, se denne om igjen i normal hastighet. Forskning viser at det å se forelesninger på 1.5x vil senke din evne til å bevare informasjon. Foreløpig finnes ingen forskning på hastigheter over 1.5x.

4. Utvikle nye studievaner

Rutinene dine må kanskje tilpasses situasjonen. Se etter måter du kan tilpasse de vanene du allerede har, og forme nye.

For eksempel:

  • Om du vanligvis leser på kafé eller på biblioteket, kanskje kan du lage tilsvarende miljø hjemme. Bruk stol heller enn å sitte i sengen eller på sofaen, flytt deg til et annet sted når du endrer oppgaver. Om du mener du trenger bakgrunnsstøy, kan du kanskje like å bruke en app med white noise. Bruker du Spotify, finnes det mange gode spillelister som kan hjelpe på konsentrasjonen.
  • Om du trenger å arbeide med en gruppe, finnes det flere alternativ: Teams, eller samskriving i o365.
  • Om du jobber best under tidspress, men nå har mer tid enn vanlig, tenk over hvordan det å arbeide sammen med andre og lage en timeplan kan gjenskape det for deg. Når dette blir vanskelig, se om du kan sette av 15 minutter om gangen.

5. Samarbeide i grupper

Fjernsamarbeid er noe annet enn å samarbeide i klasserommet, men det er absolutt mulig.

  • Unngå prokrastinering. Unngå fristelsen med å utsette arbeidet. Sett dere små mål for når dere jobber med skolearbeidet.
  • Møt hverandre jevnlig, bruk Teams eller lignende for å holde kontakten, med eller uten video.
  • Ha en møteagenda og del dokumenter. Å møtes virtuelt er noe man blir vant til. Bli enige om hva dere skal få ut av møtet. Ta notater og del dokumenter med hverandre. O365 fungerer godt for samskriving!
  • Hold videoen gående når du kan. Så lenge dere samarbeider om noe, bør dere la videoen kjøre. Det hjelper samarbeidet å se hverandre under diskusjoner og skaper en følelse av tilhørighet.
  • Sjekk hvordan det går med de andre, og be om hjelp. Om noen ikke har møtt til diskusjonen, send dem en melding og hør hvordan det går. Om du ikke får svar, gi beskjed til faglærer. Det er ikke å sladre, men å bry seg om klassekameraten din.

6. Holde kontakten

Selv om du ikke treffer vennene dine ansikt til ansikt, er det viktig å holde kontakten med klassekamerater, venner og familie. Det er også viktig at du opprettholder kontakten med faglærerne dine og kontaktlæreren din. Legg det inn i timeplanen din og ha videosamtaler med venner og familie. Husk at det er viktig å ta pauser og snakke om helt hverdagslige ting.

Husk å være en støtte for deg selv også. Pass på at du roser deg selv for det du får til. Den indre dialogen er der hele tiden, selv om vi ikke er bevisste på det, så prøv heller å tenke at dette klarer du, enn at dette klarer du ikke. Dette er en tid hvor vi skal være ekstra rause, både med oss selv og med hverandre.