Ble målgut og matte-elsker

elev utenfor skolen - Klikk for stort bilde- Jeg fikk et veldig faglig løft da jeg kom fra ungdomsskolen til Stavanger katedralskole, forteller Håkon Johnstuen. På videregående fikk Håkon sans for tall. Orsak, tal.

Matematikk? Litt rotete og vrient og slett ikke gøy. Sånn tenkte Håkon Johnstuen lenge. Helt til han skulle opp til eksamen på ungdomsskolen. Da skjedde det noe.

- Jeg følte meg tvunget til å sette meg inn i faget. Da åpnet det seg litt, men jeg syntes fortsatt ikke det var morsomt, forteller Håkon. Så begynte han på Stavanger katedralskole. Da skjedde det mye.

- Undervisningen var oversiktlig lagt opp, og vi beveget oss i naturlige steg mot et høyere nivå. Jeg fikk til det som ble ansett for å være vanskelig, og ble mer og mer fascinert, sier Håkon.
Så fascinert ble 19-åringen at han akter å studere matematikk i København, etter at han har tjenestegjort i Hans Majestets Kongens Garde (Tamtaratei!). Lærerne Asbjørn Aarflot og Jostein Tjensvold bidro sterkt til at han fant seg til rette i tallenes verden.

Fretex-klær og Palestina-skjerf. Symboler på det mange mener er samfunnsfagskolen Kongsgård. En myte, mener Håkon Johnstuen.

- Skolen har et stort og sterkt realfagsmiljø. Her finnes laboratorier med bra utstyr, og viktigst av alt, fremragende lærere som kan undervise i både de teoretiske og de praktiske sidene av fagene, mener Håkon. Han tok full pakke, det vil si kjemi og fysikk ved siden av matten. Skulle noen mene at Stavanger katedralskole består av innadvendte flinkiser, bør de snakke med denne karen. Han forteller om et miljø der alle snakker med alle.

- På denne skolen kunne jeg si at jeg syntes matte var utrolig gøy, og jeg kunne velge nynorsk som hovedmål uten at de andre elevene mente jeg var en nerd, forteller Håkon. Han bekjenner seg i dag som målgut, etter ei aha-oppleving på vidaregåande. Håkon fann ut at hans eigen dialekt lå mykje nærare nynorsk enn bokmål, og gjorde nynorsk til hovudmål. Då dei andre svetta med sidemålet, kunne eg ta det med ro. Bokmål gjekk jo heilt fint for meg, seier Håkon.

- Har du nokon i familien som er oppflaska på nynorsk?
- Mor kjem frå nynorskland og blei glad då eg bytta. Ho er norsklærar på St. Svithun vidaregåande.