Familiens grønne får

Sosiologi, i tillegg til politikk og menneskerettigheter, er blant fagene Bjarte Espeland Horpestad valgte på Stavanger katedralskole. Utenpå ser han ut som en høyremann. Men innenfor den blå blazeren banker et Venstre-hjerte.

11 år gammel meldte han seg inn i Unge Venstre. Det var dog ikke mor og far som tok sønnen ved hånden og leide ham inn i den sosialliberale leir. I familien står Kristelig Folkeparti sterkt, så Bjarte har vært igjennom noen politiske basketak ved middagsbordet.

I dag leder han i Rogaland Unge Venstre med 120 betalende medlemmer. Da Bjarte skulle søke på videregående, falt det lett å bestemme seg, selv for en venstremann:

- Kongsgård var kjent for samfunnsengasjerte elever, og jeg ble ikke skuffet. Politiske spørsmål debatteres friskt i klasserommene. Selv om de fleste elever mangler partimedlemskap, er engasjementet for samfunnet sterkt, forteller Bjarte.

- Du havner vel på Venstres liste til stortingsvalget?

- I så fall et stykke unna toppen. Rogaland Unge Venstre går inn for Kongsgårdelev Malin Elisabeth Bjerknes Sviland som andrekandidat. Hun er svært dyktig.

- Beklager, du ser ut som en høyremann?

- Siden SV-politikere og alle andre har begynt å kle seg ordentlig, er det vanskelig å se hvem som hører til hvor.

- Du har kanskje hørt den gamle vitsen om han som skulle stemme og ikke fikk bestemt seg, så det ble Venstre?

- På skolen blir jeg ertet for at jeg tilhører et vingleparti, men det er bare morsomt. Vi sokner til liberalismen, og venstremedlemmer blir beskyldt for å være vandrende seminarer. Det finnes jo ofte gode argumenter både for og imot i en sak.
Klima- og miljøpolitikken var en viktig grunn til at jeg valgte Venstre. Hvis vi ikke får gjennomslag på dette feltet i statsbudsjettet, kan det friste å bryte samarbeidet med Høyre og FrP. Blant annet er høyere bensin- og dieselavgift og en sterkere kollektivsatsing viktig for oss, sier Bjarte.

Han bruker en god del tid på politikken, og mener det er viktig å engasjere seg i noe utenom skolearbeidet. Stavanger katedralskole har forresten fantastiske lærere og flotte elever i et fargerikt miljø, skryter han.

At turister fotograferer når elever og lærere går polonaise ved skoleårets slutt, synes han bare er festlig. Det samme gjelder langsveisfarende som spør hvor de kan få kjøpt billett til museet innenfor smijernsgjerdet rett ved siden av Domkirken.