Rikke lever og ånder for luft under press

Foto: Elev spiller trompet - Klikk for stort bilde- Når jeg virkelig får det til, er det herlig å spille trompet, synes Rikke Kleppa.Fire år gammel fikk hun sin første trompet. Nå blåser hun i Symfoniorkesteret.

Publisert 10.11.17 15.23

- Eg og!

Det er sånt fireåringer i Stavanger sier når de vil være med på noe de store gjør. I Rikke Kleppas tilfelle ønsket hun å få en liten trompet og spille i selskap med femåringer på Stavanger kulturskole.

Okei da, sa moren Kristin, og da gikk det i orden, for Kristin var læreren til femåringene med såkalt pocket trumpet. Siden er Rikke aldri blitt lei av å blåse gjennom munnstykket og presse skinnende blanke toner ut av messingtuten.

- Målet er å øve en time hver dag, men det har lett for å bli mer, sier Rikke.

Skryt later til å ligge like fjernt for denne jenta som beskjedenhet hos bergensere. Men vi vil gjerne utbasunere, fanfare, tam-tara-tei, at hun er én av fire ungdommer som denne høsten og forvinteren er med i Morgendagens helter-programmet for musikere.

Selvutslettende beskjeden kan imidlertid Rikke ikke være, for i fjor meldte hun seg til prøvespill, men kom ikke med. Da hun forsøkte på nytt denne høsten, sa juryen vel blåst, og dermed ble hun med på fire konserter med Stavanger symfoniorkester. I tillegg får hun noen timers undervisning av en av orkesterets faste trompetister. På Katedralskolen er Ola Koll Aune hennes lærer på instrumentet.

- Jeg synes det er spennende å spille i et så stort orkester, og jeg lærer mye, sier Rikke.

- Det virker ikke litt avskrekkende?

- Nei, heller tiltrekkende.

- Så nå trakter du etter å bli yrkestrompetist?

- Jeg håper å begynne å studere på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium fra høsten av. Å bli utøvende musiker frister jo, men for sikkerhets skyld vil jeg ha pedagogisk utdanning i bakhånd, slik at jeg også kan undervise.

- Forbilde?

- Det er så mange gode trompetister rundt om, men jeg har fulgt med en del på det Ole Edvard Antonsen gjør, sier Rikke.

Zip-zip, sier glidelåsen, og opp av futteralet trekker Rikke en Bach Stradivarius. Nei, det er ingen fiolin, det er en trompet av beste merke. Når nybegynnere maltrakterer trompet, er det for omgivelsene et torturinstrument som gir fra seg lyder i grenselandet mellom jomfru i havsnød og hvalross i brunst.

For folk som hører Rikke, er det ganske annerledes. Familien hennes bor i rekkehus, og en mangeårig nabo vegg i vegg synes det blir for lite spilling. Da skal vi huske at både mor og datter øver flittig.Foto av lepper - Klikk for stort bildeDisse leppene presses så mye mot metall at de innimellom må smøres med salve.

- Hva slags musikk er du glad i?

- På skolen spiller jeg i band, og da kan det gå både i rock, pop og jazz, men jeg har en forkjærlighet for klassisk.

- Er du blitt flinkere enn din mor til å spille?

- Nei.

- Sikker?

- Ja, hun har spilt mye mer enn meg. Ved siden av undervisningen er hun med på konserter.

- Har du søsken?

- En storebror.

- Hva spiller han?

- Fotball. Herman er utlånt fra Viking til Vidars A-lag.

- Trener du?

- I mange år spilte jeg fotball. Nå går det helst i pusteøvelser.